1
registreret
(1 usynlig),
32
gæster og
1458
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: RoseMarie
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
Hej Simon
At slentre på en junidag i godt selskab med Henrik, Villy og Danny er ikke dårligt ... faktisk helt godt i grunden :))
Lidt mere fra et par timers fælles fodslaw med Nordbrandt i "Forsvar for vinden under døren"
Forår i et landligt køkken
Priset være vinden under døren! Den, som skænker det ubevægelige støv sine skinnende vinger og forårslyset i de kummerligt overvintrede ting så mægtigt et fængsel at bryde ud af. – Søster til enhjørning og natskygge rastløse isblomst uden rude! Den, som ridende på en knækket kost kaster violette skygger hen over køkkengulvet hvor skoene hober sig op i søle og den nat, hvor landskabet sættes under vand slukker flammen i messingstagen så vi ser mørkets farve. Giv os i dag vor daglige træk! Så knoglerne ikke smelter inden i os men suger af jorden, slipper kirsebærblomsterne …
Stilhed
Også stilheden har sine navne på steder og personer som navnene har deres stilhed og det, som fortsætter er det, som er blevet afbrudt. Den, der måske er kommet forbi og har set petroleumslampen stå og blafre i hallen for åben dør har blot set en blafrende lampe. I et af husene. En eller anden. Insekter slår op i violette skyer. Mennesker falder hver for sig. Og hvis en klippe kan være helt sikker er det, fordi den mangler ører.
Jeg tror på stedet
Jeg tror på stedet, som ikke er: Sollyset der rammer et blomstrende frugttræ på en mørk slette et diset bjerg, forankret af våde telegraftråde og skinnerne, som pludselig får noget at passere – stedet der bliver til et øjeblik for i næste øjeblik atter at blive til et sted.
En ørn i meditation over Ürgüp
Her er det ikke nok at være her før det ikke længere er her. Andetsteds er det præcis det samme men giver sig først til kende der på en ny måde: Tidligere kaldet længsel består denne følelse af de ting deres navne sætter i forhold til hinanden uden at forklare. Vind og vejr veksler, prisgivet årstiden, her såvel som der. Rummet, som liv og død kræver hvert øjeblik, er det samme lukkede overalt. Kun indfaldsvinklerne er forskellige og former personen i faldet. Det vigtigste er kunsten at falde.
Granatæbletræer
Om dagen farven, om natten lyden … Når granatæbletræerne kommer med frugter trodsige som drægtige løvinder trykker selv de røde tomater sig tyrkisgrønne mod jorden rotterne flygter med en lyd af bambussumpe blæst bøjede og violette kat og mus søger tilflugt i hinandens pels og de femtenårs piger vågner med et sæt når en enkes papegøje eller en sko under muren får dem til at forstå, at de er blevet set.
Vejsving
En vej af hvide tjørneblomster destillerer sit sving, hvor byen begynder i kys på kys mens vinduet atter åbnes ud mod dalen for at fange det sidste solskin. Tynd røg stiger op fra den disede bund og stenene, vi sparker til ruller nedad for at samle mos på oversvømmede huses dørtrin i et rødligt skær af blafrende olielamper. Jeg bevæger mig uforudsigeligt som en sti, der med øret til floden føler sig frem gennem tæt underskov. Og min krop er et bur af lys, hvis tremmer falder ud en efter en med en glæde, som giver mig vinger.
Hilsner med junivinden RoseMarie
|
|
|
|