0
registrerede
185
gæster og
1526
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
Måske Henrik Nordbrandt fandt sommeren…
Næsten
Det er næsten sommer men også kun næsten. Og når det er sagt er sommeren næsten forbi.
*
Husker man sin første tur med skolen i maven, sin nye læderskoletaske, bøgerne og det spændende indhold i penalhuset, mødet med skolekammerater og lærer, skolegården og den første sommerferie med 2. klasse i vente: Skolernes skole
Alene
Ordet
Skole
*
Hestene
Heste bør blive nede på jorden så ddres trav får den til at dreje om sin egen akse sådan som det ses på alle de gamle cowboy- og indianerfilm, og ikke mindst så nat kan blive til dag og dag igen til nat kom jeg til at tænke fordi jeg så en flok på fjorten-femten stykker flyve belyst nedefra af februareftermiddagens skarpe lys i den oversvømmede eng hvor jeg stod i mine gennemblødte sko og undrede mig over vinterens pludselige farvepragt og at ingen af hestene havde vinger.
Når de alligevel kunne flyve, måtte de have lært det af mig, for mig bekendt er jeg den eneste, der kan dét. Så måske er jeg alligevel ikke helt så talentløs som vintermørket næsten havde fået mig til at tro da jeg selv næsten havde glemt at flyve og hvordan man også godt selv kan hjælpe forårslyset lidt på vej.
- Henrik Nordbrandt, 3½D, 2012.
Villy Sørensens 55 Bagateller er vidunderlige, på én gang runder de levetiden af og kaster et sært lys over den, og står nu i hjem og fylder så lidt af hvad han huskede, tænkte og læste, men betyder meget:
En kort historie
Han hed Frederik og var fregnet, tit tog han chokolade op af tasken og spiste den midt i timen og blev derfor kaldt cho- kolademanden. Det var første klasse. Vi stod på række i den lille gård, kirkeklokker ringede, chokolademanden stod bag mig og sagde til sin sidemand: Nu ringer de til begravelse. Jeg følte mig klogere: de ringede selvfølgelig solen op. Han forsømte i nogen tid, så hørte vi at han var død. Han var den første døde jeg kendte.
*
Ukendt soldat 1-2
1
Underligt at blive kendt som den ukendte soldat jeg ville gerne være blevet kendt have fået et navn høstet hæder i felten, fældet fjenden med ære jeg så aldrig fjenden, hørte ham kun jeg faldt for hans granat ukendelig derfor begravet og ophøjet som den ukendte soldat.
I det korte øjeblik så jeg hele mit korte liv alle jeg kendte og som kendte mig mig selv som lille dreng der legede soldat og blev større og stor nok til rigtig soldat det første kys, det sidste kys jeg prøvede at fastholde det, hun prøvede at fastholde mig men jeg forsvandt i mængden af ukendte soldater søvngængere på flugt mellem syner i sneen engle i hvide uniformer, lysende stolte, flyvende heste jeg ledte efter mig selv og var kun en af de andre et ligtog af ulevet liv.
I det korte blændende øjeblik var det mig selv der blev sprængt
2
Jeg meldte mig frivilligt fred er ikke det bedste vi havde glemt at livet er kamp at først kampen er liv
jeg ville lære mig selv at kende føle alle følelser jeg ikke rigtig havde følt jeg ville bruge alt hvad jeg havde i mig og endnu ikke kendte
jeg kunne ikke kende mig selv i kampen det var ikke mine følelser jeg følte det var ikke mit liv jeg mistede det var en ukendt soldats
*
mvh Simon
|
|
|
|