1
registreret Arne Thomsen
84
gæster og
1064
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: RoseMarie
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
Mere om sne og lys, årstider og vejrlig her af Robert Jacobsen
Huset og hendene
To hender sa: Flytt inn her. Ikke regn, ikke frost, ikke frykt. Jeg har bodd i det huset uten regn, uten frost, uten frykt til tiden kom og rev det ned.
Nå er jeg ute på veiene igjen. Kappen er tynn. Det trekker opp til sne.
Inne i alle dager er det et lite hjerte og en åpen hånd. Kanskje hver dag er et liv for seg. Morgenen har sin lov og aftenen har sin og om natten er det en krone av ild over vårt hus ingen kan nå.
Sommerbekkens lille hvite pande er full av tanker den ikke kan holde fast på og hører til i en annen verden, krystallren men flyktigere, alltid musikk.
Grankonglen faller ned som et gongongslag og noen netter er fulle av et bronceaktig lys. Ørreten vandrer i sin elv som et spor av fruktbarhet dypt i hjertet, den har en munn som gaper og svelger uten å drikke.
Til denne verden hører også kvinnens små lykker: en katt i fanget, lave ord til barn og alt som vokser, trådene i en vev, tre fingerspor på vinduene om aftenen, det er for smått til å nevne men det er kanskje det lave gresset i vårt liv, den grønne bølgen som skyller om strandens sten og bekken med den hvite panden, tankeløs, full av musikk.
Dedikasjon Den som bærer en fred har stille lys om pannen ser sin lykke som et smykke. Bruden som i morgenstunden går med fjerne smil om munnen, går i glansen av en annen. Du som har et stille ord.
Du som har en langsom smerte som en søvn i dine hender, ser du hvor en stjerne brenner over skogene i nord: Lyset fra et annet hjerte.
Grønt lys
For dette har vi glemt, at Jorden er en stjerne av gress, en frø-planét, rykende av sporer som skyer, fra hav til hav, et fokk. Frø biter sig fast under brostenene og mellem bokstavene i mitt dikt, her er de.
|
|
|
|