0
registrerede
20
gæster og
1436
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
Hej RM...
To sjæle én...ja, et herligt program, sandt at sige er det ikke meget Ryge jeg ser for tiden, for ikke at tale om strikketøj ;)
Til gengæld ka' jeg honorere Den femte årstid med lidt poesi fra en tid hvor strikkepinde ganske sikkert har knitret i de fleste hjem, og jeg sku' ta' meget fejl hvis ikke også mange selv farvede det, mellem hulens mange andre gøremål - poesien var nok ikke lige det første man tænkte på, når man fik øjne, men Edgar Allan Poe var måske en af de første økonomisk selvstændige poeter/forfattere, en hård levevej også dengang.
Her et smukt digt til gemalen fra Virginia E.C. Poe (musen i E.A. Poe's Annabel Lee) – og fra tiden hvor poesien duftede af romantik, og hvor gentlemen rejste sig og trak stolen ud for de sarte violer:
Ever with thee I wish to roam — Dearest my life is thine. Give me a cottage for my home And a rich old cypress vine, Removed from the world with its sin and care And the tattling of many tongues. Love alone shall guide us when we are there — Love shall heal my weakened lungs; And Oh, the tranquil hours we'll spend, Never wishing that others may see! Perfect ease we'll enjoy, without thinking to lend Ourselves to the world and its glee — Ever peaceful and blissful we'll be.
mvh Simon
|
|
|
|