0
registrerede
82
gæster og
1072
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
P.s.:
Skrift paa vind og vand er en solopgang for øjne siddende i klitterne, dér på Vesterhavets skråning, hvor man burde sidde med saltet svælg over den sandkolde Chablis mellem måger, mens Højholts billeder suser ind:
Akvarel
Vejen løb ind i et sneglehus, jeg ligger i græsset og venter, under en busk i det varme grus spiller græshoppers små instrumenter.
Kølighed dræer over marken ind, mit sind bevæges som græsset, maagerne syer i den lette vind som trækker sig henover næsset.
Alt blir saa let. Jeg ligger og dør med aftenstjærnen i munden. Det bølgende græs, var det lavere før? Eller synker jeg langsomt mod bunden?
Kineseren tror paa en evig pastel som kroner de to elementer. Jeg ligger slængt i en dansk akvarel med øjnene aabne – og venter.
Solen tøver i luende rav, vibrerer mod havets bræmme. Saa glider den ned, og græssets hav slaar sammen over min stamme.
*
Postscriptum
Natten gik som en bølge henover en hed strand. Promenadens træer dukker frem af taagen kolde, blinkende. – Havet lyser grønt i solopgangen!
En tærne tumler op i havstokken, vakler tungt op mod vinden glider af, drejer paa vingespidsen og stormer ud med skyggen springene under sig. (Et øjeblik endnu saa slukkes mine øjne!)
Byen strækker sig, rød under solrøg. Havnen morgenstille, med bassinernes usikre spejl under ridende skyer. Hvem er det som rider bort?
*
Havsnød
Med sin tidevandsbølge har havet grædt sig helt bort fra denne min strand og dette mit græsgraa land, død-stille lys over frisk hø men intet kort som kan udlægge aaer og strø frø i furet sand
findes. Jeg er her alene, ene mens vindene gaar og maagerne fletter de kommende aar, saa frisk som græs under himlen naar hav og fisk er drømme langt borte. Ensom og intet kort
og strandsand i drift over græsgraat land ensom og ingen sjæl kun planters drøm og dyrs lort og livet selv for kort til at kaldes liv i natur eller gud, for kort og fortvivlende sent
at indhente livet med lud eller gud for at leve det rent.
*
Solen
Den store fugl er langsomt fløjet bort. Stilhed bølger efter sommerens akkord.
Stor og sval og ensom i den lunkne rede ligger solen, straalende af fattigdom og vrede.
*
Paa morgenens grænse
Grebet og bortført i svalers parabler, blindt som det blik der naar mig fra en fisk paa en tør sten er det øje som svømmer paa havets graa stanniol. Maagernes skrig ligger stumme i græsset som pile, vendt mod den stigende sol.
Dugg over viber i engdrag, et kast af morgenfrisk vind langs det graa spejl kuldsejler i græsset. Blodet stabler sig rødt til en rus i forgrenede aarer, et værkende rum hvor sanserne dør og loft og væk gror til med taarer.
Springer lærkerne ud? Gaar græs i knæ for en morgenfødt vind? – Kvidrer til svar den østlige gren i min vandblinde krone slaar dagen rødder og solen planter sit dirrende spyd her, i sandet mellem mine fødder.
- Per Højholt.
mvh Simon
|
|
|
|