1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Guds Ord
|
Hej Thomas.
Jeg glæder mig over, at du har fokus også på "skabelsen", og jeg har en kommentar til dine ord om mig:
For jeg tænker, at vi sidder lidt fast i en diskussion om erkendelse. Du "fornemmer intuitivt", mens du rationelt forholder dig agnostisk. Jo, det kan da godt være, at jeg kan anses for rationelt at være agnostisk, men jeg er da ikke mere agnostiker, end at jeg - både rationelt og intuitivt - er overbevist om, at der er "noget bag - og i - verdens væren". Jeg tør ikke - og kan heller ikke - komme det nærmere end denne nok lidt klodsede formulering. Det ligger både i, at jeg erkender ikke at kunne komme det nærmere, men også i at jeg ville opfatte det som storhedsvanvid, hvis jeg begyndte at tillægge dette "noget" egenskaber.
Jøderne kom det jo meget nær i beretningen om Moses, der møder Gud ved den brændende tornebusk: "Hvem skal jeg sige, du er?", hvortil Gud svarer: "Jeg er dén, der er!" Frit efter hukommelsen. Det forstår jeg sådan, at man ikke skal tillægge Gud egenskaber, men jøderne drister sig alligevel til at gøre Gud til et væsen, der kan samtales med, og det er dér, jeg "står af". Det er en mangel på ydmyghed, jeg ikke kan følge.
Jeg forstår godt idéen i dine ord:
- erkendelsen af evangeliet er en større ydmyghed, da den sætter os i gang med - ikke blot at nyde skabelsens storslåethed - men faktisk også at lade Guds Ånd blæse igennem den og os og vores medmennesker. Til vores, deres og hele skabelsens fornyelse. Og jeg kan følge dig i oplevelsen af "Guds Ånd" - som de også oplevede på Athosbjerget (Gregor Palamas, hesykasmen), men som jeg oplever os mennesker i universet, vover jeg ikke at gå længere end til kærligheden og tør ikke "missionere" - forstået i dette ords bredeste betydning. Derimod finder jeg det værdifuldt at deltage i gensidigt respektfulde dialoger, som her på Trosfrihed.dk, hvor vi hver især får mulighed for at udtrykke os så åbent, så ærligt og så klart, som vi evner. Det er i hvert fald for mig berigende 
M.v.h. Arne
|
|
|
|