1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Tikka
Emne: Re: Guds Ord
|
Arne skrev: Du opererer med udtrykket "Bibelens Gud" samt "Ikke Bibelens Gud". Du har fravalgt "Bibelens Gud" og ikke forklaret, hvad du mener med - og hvordan du forholder dig til: "Ikke Bibelens Gud" udover ordene: Jeg ved ikke, om der er nogen gud … hvad/hvem er gud? … men min erfaring er, at forestillingen om gud og dennes ånd bor i hovedet som man i sit liv gennem troen kan leve ud i den ydre verden som en virkelighed, så ens tro afspejles i ens livssyn og identitet. Så er du jo også sikker på, at du "ikke kan blive hængt op på noget"
Jeg prøver igen kort.
Jeg skrev: Jeg ved ikke, om der er nogen gud … hvad/hvem er gud? Dette betyder, jeg ikke ved, om der virkeligt findes en gud … en ikke menneskeskabt gud.
Derfor kan jeg selvfølgeligt heller ikke forklare noget om dette, når jeg ingenting ved om det.
OG
men min erfaring er, at forestillingen om gud og dennes ånd bor i hovedet som man i sit liv gennem troen kan leve ud i den ydre verden som en virkelighed, så ens tro afspejles i ens livssyn og identitet. Altså ... jeg tror ikke på eksistensen af bibelens gud, men at denne bibelens gud kan "eksistere" gennem troen, og være yderst virkelig i menneskers liv igennem troen på helligåndens virke, hvis eksistens jeg heller ikke tror på.
Arne: Og når jeg fortæller, at jeg aner "noget totalt ukendt bag - og i - verdens væren", så "jorder" du dét med firkantet logik - som dog ikke fjerner min anelse  SVAR: Det kunne være interessant, at høre om denne anelse du oplever af det totalt ukendte, hvis ånds virke, jeg forstår, du fornemmer i dit liv i mødet med din Kristus ikon, så dette inspirerer dig til at leve dit liv fuldt ud, fordi du er bevidst om din død.
Arne: Intet menneske kan jo forklare, hvordan det er gået til, at verden - og dermed også vi mennesker på denne lille ubetydelige planet - eksisterer - og de mange religioner kredser derom.
Det er så hér især kristendommen fokuserer på tilværelsen - livet - som en gave - kærlighed. SVAR: Hvorfor mener du, du som jeg forstår ikke er kristen, men dog mener at helligånden virker i dit liv ved dit kristusikons mellemkomst, at livet er en kærligheds gave, og hvem skulle denne gave komme fra, mener du?
¨¨¨¨
|
|
|
|