1
registreret Arne Thomsen
84
gæster og
1064
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
Morgen RM..
Jah, den i høj grad undværlige papegøjevise ser vi til overflod allestederfra - og er i realiteten digterens trussel: vanens klo i en ensidig skabagtig ydre stemme, underholdning, reklamen, noget der aldeles overdøver ens indre stemme... Hvad der driver Jørgen Leth, er hvad der driver og drev digtere flest, og mon ikke at han allerede i sine tidlige år var sig dette bevidst, og nogenlunde fik tøjlet og frigjort sig. En ung Sylvia Plath skrev i 1948 disse ord:
You aks me why I spend my life writing? Do I find entertainment? Is it worthwhile? Above all, does it pay? If not, then, is there a reason? ... I write only because There is a voice within me That will not be still.
Du sætter selv fingeren på det med ord som: spirende, oplevelse osv. 'Det kreative menneske' (var vist titlen på en film han fik ideen til at skabe) der bevarer kontakten til sig selv, sin indre stemme - der er en væsensforskel mellem en 'Jørgen der spør' af spirende interesse, og en 'Spørgejørgen' der ukontrolleret kaster spørgsmål i alle verdenshjørner; forskellen ligger i overblikket der genererer vedkommende spørgsmål, relevansen - hvad der vel også nogenlunde karakteriserer Jørgen Leth: ressourcerig (så langt fra frihedsberøvet) og relevant, og så øjeblikkelig tilstede i noget nærværende p.a. en god kontakt til sig selv (modsat ekko-mennesket/papegøjen, der fanget i ydre omstændigheder er tvunget til ukontrolleret at gentage sig), men grundlæggende er der jo roen der kaster masser af humor af sig, alvorens spejl, han er alvorligt ramt af humor...;)
Guld strøget blidt
Guld strøget blidt tilbage over bjergets aftenside jeg ser fugle derude og skruer blikket tilbage her er fluer indrammet i en dæmrende firkant længere tilbage kan jeg ikke se vil jeg ikke tale om guld ser jeg i et svindende strøg tilbage over bjerget skygge ser jeg og om lidt er bjerget væk
- Jørgen Leth.
Selv er jeg nærmest fortryllet af Samuel Becketts skuende hånd, derfor herligt med lidt frigørelse ved din fortryllelse fra anden side ;)
mvh & rigtig god dag Simon
|
|
|
|