1
registreret Arne Thomsen
84
gæster og
1064
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
Mit skelet gnægger nu altid hyggeligt, når der læses højt fra Benny Andersen, ingen syrekys dér, nærmere er det som en forårsdrøm på snepuder, ingen brud - på andet end etiketten...
Det oprørske skelet
På en måde forstår jeg godt mit skelet Når jeg ligger og tar solbad får det aldrig lov til at komme lidt ud i solen det må føles ydmygende formynderisk det eneste der kan se sit snit til at stikke frem er de par tænder jeg har tilbage og mine korte negle ellers anes det kun som buler knoer og knyster under huden plus et par enkelte knæskaller resten er henvist til et liv på skyggesiden og mens jeg ligger der og langsomt tørrer ind fornemmer jeg min benrads fosforescerende harme: Bliv endelig liggende skeletundertrykker gamle ribbensfascist hvirvelsimperialist bliv liggende eller bedre rådn snarest op så jeg kan befri mig for dig og realisere alle skeletters retmæssige drøm at danse lettet hen over engen med le i hånd og smil om tand og tomme øjenhuler åh omsider at være i stand til at rasle med hele sin stolte benrad befriet for dine slappe deller sentimentale indvolde blødsødne hjerne åh omsider at være i stand til uhindret at kunne skræmme sig frem vil du i verden frem så skræm åh omsider at være istand til at glæde sig over de små børns skrig at klapre mod månen klirre mod solen måske vil min ringlende sejrsfærd kulminere på Kongens Nytorv på det Kongelige Teater en rolle i en Flint-ballet eller hvad med en tid at stå model for en ung og succesrig morbid maler i betragtning af hvad jeg ellers har måttet stå model til fra din side så bliv endelig liggende gamle knogleracist nu er min tid kommet slip skeletterne løs det er vår
Så farer jeg op med et sæt styrter frem børster som rasende hvad jeg nu har at børste af tænder
Jeg føler med min livstidsfange ville ønske jeg kunne gøre noget men er for fej og ømfindtlig til ligefrem at arrangere et åbent skinnebensbrud så det ku få et lille glemt af verden udenfor men det vil vare længe før jeg klipper mine negle
*
Trængt op i en krog
Fra nu af nul halløj i privatsfæren aflys rødvin udsæt højreb indtil videre lad isvand komme til sin ret biksemad og tørt brød så længe hver anden i verden sulter så længe apartheid frådser læg idylen på hylden hyggen i frostboksen så længe Sovjet står i Afghanistan så længe USA står i Mellemamerika så længe Mellemøsten står i Mellemøsten så længe det står på må der ikke stås af fra nu af så længe tortur censur færdig med small-talk og store ord skånselsløst færdig med gensidig smiger og uafsluttede sætninger gør peberkværnen med punktummer klar kom godt med salt på lumre lagner ny nøgternhed må til så længe raketter slår rod og mini-U-både minerer Selv om vi er små omend kun i den store sammenhæng skal man ikke kunne finde os i færd med at finde os i alt ikke før stormagter holder op med at kaste folkeslag i hinandens arme ikke før de sorte og de hvide ikke før de røde og de grønne ikke før man kan se en ærlig solnedgang uden at rødme ikke før man kan åbne avisen med oprejst pande ikke før man kan tage hænderne op af skødet i gode venners selskab over en god rødvin lidt uskyldigt lam med duft af hvidløg uden at ligge søvnløs bagefter trængt op i en mundvig
Ikke før
Med andre ord aldrig
Eller skal vi sige førstkommende lørdag?
- Benny Andersen.
mvh Simon
|
|
|
|