1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Anonym
Emne: Re: Guds Ord
|
Hej Arne
Efter vores sidste udveksling gik jeg hjem og læste videre i C. S. Lewis' "Mere Christianity". En klassiker.
Her læste jeg, at han faktisk går ind for, at en kristen dommer og en kristen soldat godt må slå ihjel! Så længe de ikke nyder det. Så længe de ikke hader.
Dette fik mig jo straks til at tænke. For vi to havde jo netop talt om dette.
Jeg forstår godt Lewis på et punkt. Han siger, at "ridderen" jo forsvarer en god sag. Og man kan forestille sig, at to riddere kan forhindre ti børn og deres mødre i at blive nedslagtet af fire landevejsslyngler. Bør de så ikke gøre det?
Under alle omstændigheder er sagen måske så ikke så krystalklar, som jeg påstod!
Kærligheden - den uselviske kærlighed - mener jeg nu nok træder krystalklart frem. Men ubefæstede sjæle - bevares! - de skal nok fordreje det ... og ja, så har vi religionskrigene, som du også var inde på.
Så en naiv kristen gudstro kan det jo ikke være, du har.
Det er imponerende, synes jeg, og selv om du flere gange har forsøgt at fortælle, hvordan dét er gået til, så står det stadig meget uklart for mig - og, vil jeg tro, også for mange andre, der ser Trosfrihed.dk.
Det er nok heller ikke nemt at udtrykke så klart, så at vi andre kan fatte det, vil jeg gætte, men hvis du kunne, ville det nok være særdeles inspirerende for mange af os, der læser, hvad du skriver.
Hvordan sker dét at blive "omvendt" eller "troende" - dét som mange ateister (og nihilister) håner?
For mig skete det ved, at flere brikker faldt på plads.
1) Denne første brik har været på plads, lige siden jeg læste bjergprædikenen første gang. Jesus Kristus giver det fuldkomne udtryk for den uselviske kærlighed.
2) Denne anden brik kom først meget senere. Ikke kun Jesu Kristi ord, men også hans liv er et udtryk for den uselviske kærlighed. Han er den eneste - mig bekendt - der har givet sit liv for det, han satte i gang.
3) Denne tredje brik kom endnu senere. Hele biblen udtrykker et verdensbillede, som giver den uselviske kærlighed et meningsfuldt fundament at stå på.
4) Denne fjerde brik er lidt speciel. Den består i, at det er muligt - rationelt! - at tro på Jesu Kristi eksistens og opstandelse samt Det Nye Testamentes pålidelighed. Denne brik afbøder altså det angreb, som ateisterne gerne sætter ind. Dette gør det - for mange velsagtens - meget lettere at acceptere brik et, to og tre.
Som du kan se, så er det den uselviske kærlighed, der er det gennemgående tema for mig. Det er den uselviske kærlighed, der overbeviser mig. Det, der fik omvendt mig, er, at jeg nu ser den uselviske kærlighed som langt mere omfattende i kristendommen, end jeg hidtil har set. Før tilskrev jeg det blot Jesu ord - og jeg søgte i andre religiøse skrifter for at finde det samme. Nu ser jeg det i hele kristendommen ... og jeg har ikke fundet det tilsvarende i andre religioner.
Vil du spørge ind til en af brikkerne? Så bliver det nok lettere for mig at uddybe.
Kærlig hilsen Thomas
|
|
|
|