1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Anonym
Emne: Re: Guds Ord
|
Hej Arne
Du foreslår, at det er magtsyge, der er årsagen til misbrug af religion.
Jeg formulerede det i hvert fald som et spørgsmål. Overvejet det nøjere har jeg ikke.
men det efterlader jo spørgsmålet, hvorfor religionen ikke er så klar og tydelig, at magtmisbrug ikke kan udvikles.
Igen må jeg minde om, at det er skriften - Det Nye Testamente især - jeg er interesseret i. Religionen som sådan har jo fået forskellige udtryk her og dér.
Skriften er krystalklar. Der er ikke plads til vold. Kun den vold der begås mod de kristne selv - for de bliver bedt om at vende den anden kind til!
Jeg har godt set, at du hævder, at sufismen "ikke har nogen tro" og citerer derfor
Jamen, jeg skrev jo, som jeg skrev, fordi du bragte et citat, som jeg gentog, nemlig (og nu fremhæver jeg):
Til spørgsmålet: ”Er du kristen?” ”Er du muslim?” ”Er du jøde?” – vil sufiernes svar være ja snarere end nej, fordi sufierne ikke er i modsætningsforhold til nogen religion, men sympatiserer med dem alle. I virkeligheden kan sufisme ikke kaldes en religion, for den foreskriver hverken tro eller idéer for nogen, fordi den tager for givet, at sjælen hos hver enkelt individ har sine egne idéer, der passer bedst til dén, og en tro, der skifter med den enkeltes udviklingstrin.
Du bringer nu et citat, hvor jeg tager følgende udpluk:
En sufi er én, som anerkender at alle de autentiske religiøse traditioner indeholder et element af sandhed.
Og du tilføjer dine egne ord:
Uden på nogen måde at ville missionere for sufisme, så synes jeg, at der her er noget, som kunne være et godt supplement til kristendom. Om ikke for andet, så i det mindste for at forebygge religionskrige.
Jeg mener ikke, at et supplement til kristendommen kan bestå i "anerkendelsen af", at den "indeholder et element af sandhed". For mig bringer og er Faderen, Sønnen og Helligånden den fulde sandhed. Eller for at sige det med en parafrase: Jesus Kristus er sandheden og vejen og livet.
Supplementer "udvander" blot.
Dette er mit syn på tingene efter at være kommet til tro 
Kærlig hilsen Thomas
|
|
|
|