1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Guds Ord
|
Hej Thomas.
Du foreslår, at det er magtsyge, der er årsagen til misbrug af religion. Det kan jeg godt være enig med dig i, men det efterlader jo spørgsmålet, hvorfor religionen ikke er så klar og tydelig, at magtmisbrug ikke kan udvikles. Det burde vel være muligt.
Her er sufismens store tolerance vel netop et eksempel. Den bliver da vist ikke nem at misbruge
Jeg har godt set, at du hævder, at sufismen "ikke har nogen tro" og citerer derfor:
En sufi er én, som anerkender at alle de autentiske religiøse traditioner indeholder et element af sandhed. Menneskehedens forskellige spirituelle lærere holdes derfor i stor respekt af dem, der lever ud fra denne tro. Hazrat Inayat Khan så sufien som en person, som påskønner de smukke forskelligartede ceremonier i de forskellige retninger, mens han/hun samtidig erkender en underliggende enhed. Sufiens måde at leve på er uophørligt at søge at genkende det guddommelige, som er i alle mennesker, og livets iboende hellige enhed.
The Sufi Order International bygger først og fremmest på budskabet om åndelig frigørelse, som nås gennem meditation og i en forståelse af den enhed, der forbinder hele skabelsen i kærlighed, harmoni og skønhed. Uden på nogen måde at ville missionere for sufisme, så synes jeg, at der her er noget, som kunne være et godt supplement til kristendom. Om ikke for andet, så i det mindste for at forebygge religionskrige.
M.v.h. Arne
|
|
|
|