1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Guds Ord
|
Hej Thomas:
Du nævner 5 punkter i kristendommen, der overbeviser dig:
1) Jeg har i 12 år været tiltrukket af Jesu ord. 2) Jeg har fået et mere harmonisk billede af biblen og kan forstå den som én sammenhængende fortælling. 3) Det kristne verdenssyn giver min intuitive forståelse af "Den uselviske kærlighed som indeholdende Sandhed" en dybde, som ingen anden religion kan tilbyde mig. 4) jeg har hørt historikere/professorer argumentere for og imod Jesu opstandelse. Og jeg mener, at de, der argumenterer FOR, tilbyder de absolut mest troværdige argumenter. 5) Der er "knuder", der er blevet løst. F.eks. forståelsen af "verdens ende". De tre første, har jeg ikke de store problemer med. Dem kan jeg stort set meget vel tilslutte mig. Hvad det fjerde punkt angår: at Jesus genopstår fra de døde - og siden farer til himmels - nævner du at have fundet "troværdige argumenter". Det pirrer jo nysgerrigheden 
Hvad det femte punkt angår, synes jeg, der er mange "knuder". Du nævner selv "verdens ende" - og der er vel også teodicé-problemet: Hvorfor har Gud skabt det onde?
Angående "at bilde sig ind, at man selv er klogere end den anden", hvor du svarer med spørgsmålet:
Du kan vel ikke mene, at jeg har lige så meget ret som du? Så er mit svar, at hvad der er rigtigt, og hvad der er forkert, det er den enkeltes egen fulde ret selv at afgøre, en ret, som jeg synes, vi alle bør respektere.
Det er så i den ånd, jeg synes, det er spændende - og ofte inspirerende - når andre præsenterer deres overbevisning - uanset om den er det ene, eller det andet, eller det tredje, eller det fjerde osv. Og det kan blive endnu mere spændende, når vi spørger nærmere ind til andres overbevisninger - som vi jo gør her på Trosfrihed.dk
Det triste er jo blot, når det udvikler sig aggressivt - på vejen mod heksebrænding, den spanske inkvisition, korstog, islamisk stat o.l.
M.v.h. Arne
|
|
|
|