0
registrerede
20
gæster og
1436
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Guds Ord
|
Hej Thomas.
Jeg har læst - et par gange - og med interesse - hvad du skriver nu.
Jeg vidste ikke hvad ordet "grudges" står for, men har fundet ud af, at det er noget i retning af ikke at unde andre noget. Jeg vidste heller ikke, hvad "metta meditation" er, men har læst at "metta" står for kærlig venlighed.
Du skriver også (om buddhisme kontra kristendom):
Nirvana er for individet. Men i kristendommen er Guds Rige for fællesskabet. Det så din opfattelse, og hvor jeg kommer til at tænke på Thomasevangeliet:
THOMAS EVANGELIET LOGION 113: Hans disciple sagde til ham: ”Hvornår vil riget komme?” ”Det vil ikke komme efter forventning. De skal ikke sige: ”Se her!” eller: ”Se der!” Men faderens rige er spredt over jorden, og mennesker ser det ikke.” og på
LUKASEVANGELIET KAPITEL 17, VERS 20 OG 21: V20 Da farisæerne spurgte Jesus, hvornår Guds rige kommer, svarede han: ”Guds rige kommer ikke, så man kan iagttage det; V21 man vil heller ikke kunne sige: Se, her er det! Eller: Se dér! For Guds rige er midt iblandt jer.” Om Nirvana er for individet, som du hævder, kan man måske nok påstå, men er det ikke også sådan, at individet i Nirvana blive ét med altet - eller noget i den retning? (Det tør jeg dog ikke at "gøre mig klog på")
Dine afsluttende ord:
Jeg mener, at Gud ikke (kun) gør noget FOR de kristne, men at Gud gør noget GENNEM de kristne. De kristne bliver "arbejdere" i Guds Riges komme. At Gud ikke gør noget FOR mig, men GENNEM mig gør, at jeg kan rette mit hjerte udefter på en langt mere autentisk måde. Ja, den uselviske kærlighed bliver mere autentisk. finder jeg lidt vanskelige helt at forstå.
Håber du vil uddybe.
M.v.h. Arne
|
|
|
|