1
registreret Arne Thomsen
12
gæster og
79
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Guds Ord
|
Hej Thomas. For mig er der to overraskelser ved at deltage i denne tråd.
Den første overraskelse er Bibelens meget begrænsede troværdighed, som følge af at indholdet har cirkuleret mellem mange forskellige mennesker - i mindst årtier - før det omsider er blevet skrevet ned - af øjenvidner eller tredjemand (eller fjerde eller femte - osv.).
Den anden overraskelse er formuleringen af den saligprisning, du netop nu har i fokus:
Salige er de, som forfølges på grund af retfærdighed, for Himmeriget er deres. Forbrydere forfølges på grund af retfærdighed - og de der kæmper for retfærdighed kan blive forfulgt af de uretfærdige.
En så dobbelttydig formulering kan da umuligt være "Guds Ord" (som jo er din overskrift for denne tråd).
Og hvis vi nu sætter, at bjergprædikenen faktisk har fundet sted - for ca. 2000 år siden - samt at den første nedskrivning herom er lige så tvetydig som vores danske oversættelse - og at Jesus er den anden person i "Den Hellige Treenighed" (fra "før alle tider") - så må de oprindelige ord jo simpelthen være gået tabt!
Hvor er kristendommens teologer i dette spørgsmål? Der må da være mange (for ikke at sige alle), der har set denne (ukristelige?) tvetydighed
Jeg kan ikke sige, at jeg er kristen - i hvert fald ikke mere end så meget andet - men jeg fornemmer da, at den oprindelige kristendom var en guddommelig inspiration.
Jeg fornemmer imidlertid også, at både begrebet "Gud" og begrebet "Kristendom" begge i tidens løb er blevet påklistret en masse indhold, som ikke er guddommeligt - og måske også har mistet noget af det oprindelige ægte.
Dét står mere klart for mig nu - som følge af denne din tråd "Guds Ord". Så tak for det - uanset at vi nok ikke er helt enige 
M.v.h. Arne
|
|
|
|