1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Guds Ord
|
Hej Thomas mange ting glæder mig i dette dit indlæg
som her:
and that Paul always intended "faith" to mean a full submission to God.
og at "faith" ikke må forstås som belief (dette at gå rundt og tro noget, forestille (trosforestille) sig noget, altså = med blot noget der foregår i hovedet)
Hos Paulus er TROEN = Kristus = begivenheden Kristus ind i verden = menneskets forligelse og forsoning Gud, hvor vi har en hel ny handlingsbasis i Gud, hvor vi er drevet og grebet af Ånden, Guds ledelse og retfærdighed = Guds Vilje med os. -
Troen = Kristus = "the love of God, doing for us what we could not do for ourselves"
- Det er Gud der gør os i stand til en ekstraordinær etisk moralsk indsats i verden og det er Guds Ånd og Vilje og Visdom der leder/vejleder os, leder vores vej her i livet. Vi vandrer i Ånden, vi kan være til i Ånden, vi har LIVETS ÅNDS LOVE givet i hjertet (omskåret som vi er det i hjertet og ikke i det ydre).
Dette udelukker ikke at vi bevarer vores egen vilje og egen ånd, selv om vi også har og kender Guds Ånd og Guds Vilje. Og om noget Paulus opfordrer os til at bruge vores egen ånd/forstand og vilje også (arbejd med frygt og bæven på jeres frelse).
Dette ovenfor har alle dage været hvad der har været forstået ved retfærdiggørelsen af tro, contra gerninger. Hovedstridspunktet i forbindelse reformationen, grundet i Pauls syn på tingene.
Angående "full submission" to God.
Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.
Hvorfor vi skal være kritisk overfor "full submission" som det optræder her:
and that Paul always intended "faith" to mean a full submission to God.
At læse Paulus selv, hvad han skriver, må være forudsætningen eller det grundlag på hvor man vurderer hvad eksperterne siger om Paulus.
Men hos Paulus finder vi noget der støder og frastøder os (fordi vi her ikke møder et skønmaleri) + at han kan være vanskelig at forstå, hvis man ikke har åndelige eller spirituelle erfaringer fra sig selv, eget liv.
Det har også vor kære broder Paulus skrevet til jer med den visdom, som han har fået, sådan som han jo skriver i alle sine breve, for så vidt han kommer ind på dette emne. I hans breve er der nogle ting, som er vanskelige at forstå, og som ukyndige og ubefæstede sjæle fordrejer – men det gør de jo også med de øvrige skrifter – til deres eget fordærv. 2 Peter 3.
de bedste hilsner HansKrist
|
|
|
|