0
registrerede
6
gæster og
175
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Anonym
Emne: Re: Guds Ord
|
Hej Tikka og Hanskrist
------------
I forhold til bjergprædikenen og ordet: Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde. Sandelig siger jeg jer: Før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven, før alt er sket. Den, der bryder blot ét af de mindste bud og lærer mennesker at gøre det samme, skal kaldes den mindste i Himmeriget. Men den, der holder det og lærer andre at gøre det, skal kaldes stor i Himmeriget. For jeg siger jer: Hvis jeres retfærdighed ikke langt overgår de skriftkloges og farisæernes, kommer I slet ikke ind i Himmeriget.
Tikka:
- Når Jesus er kommet for at opfylde, er det jo fordi der er profeteret om dette.
Citat: Så sagde han til dem: »Dette er, hvad jeg sagde til jer, mens jeg endnu var hos jer: Alt det må opfyldes, som står skrevet om mig i Moseloven, hos profeterne og i salmerne.« Da åbnede han deres sind, så de kunne forstå Skrifterne, og han sagde til dem: »Således står der skrevet: Kristus skal lide og opstå fra de døde på den tredje dag, og i hans navn skal der prædikes omvendelse til syndernes forladelse for alle folkeslag. … ”
Lukas 24:44-47
Det er naturligvis en vigtig kontekst, at der er blevet profeteret om Jesus, omvendelse og syndsforladelse. Med hensyn til bjergprædiken og hvad Jesus gør her, hælder jeg nu stadig til Luthers ord:
Kristus vil nemlig ikke bringe nogen anden lære, som om den forrige ikke mere skulle gælde, men han vil prædike og indskærpe den ret. Han vil vise dens rette kerne og forstand, så de må lære, hvad loven er og vil have, i modsætning til de udlægninger, som farisæerne har bragt ind. De har kun prædiket om skallerne eller bælgene.
Og:
Her tager han nu nogle af De Ti Bud for sig, for at forklare dem ret og vise, hvordan farisæerne og de skriftlærde, ikke har lært dem anderledes og ikke krævet dem opfyldt videre, end efter bogstaven og ordlyden, som om de blot skal forstås om de ydre grove gerninger. I det femte bud har de således ikke taget ordene ”slå ihjel” i anden mening end den at slå ihjel med hånden. De har ladet mennesker blive i den tro, at intet andet var forbudt her. Dertil har de også givet sig selv et herligt skalkeskjul, så de ikke var skyldige i mord, selv om nogen overgav en anden til døden. Som da de overgav Kristus til hedningen Pilatus, og ikke ville besudle deres hænder med blod, for at de kunne forblive hellige og rene.
Se, dette er den skønne farisæerhellighed, som kan gøre sig ren og forblive from, når den blot ikke slår ihjel med egen hånd, skønt hjertet er fuldt af vrede, had og nag og skjulte, onde og morderiske tanker.
Når jeg hælder til Luthers forståelse af det - og der er andet, hvor jeg er uenig med Luther! - så skyldes det følgende grunde (og nu fremhæver jeg, ligesom du valgte at fremhæve):
Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde. Sandelig siger jeg jer: Før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven, før alt er sket. Den, der bryder blot ét af de mindste bud og lærer mennesker at gøre det samme, skal kaldes den mindste i Himmeriget. Men den, der holder det og lærer andre at gøre det, skal kaldes stor i Himmeriget. For jeg siger jer: Hvis jeres retfærdighed ikke langt overgår de skriftkloges og farisæernes, kommer I slet ikke ind i Himmeriget.
Dernæst gør Jesus netop det, som Luther forklarer ovenover.
Her tager han nu nogle af De Ti Bud for sig, for at forklare dem ret ...
Ydermere finder vi igen udtrykket "loven og profeterne" inde i selve bjergprædiken. Denne gang som et bud:
Derfor: Alt, hvad I vil, at mennesker skal gøre mod jer, det skal I også gøre mod dem. Sådan er loven og profeterne.
Nu du selv bringer omvendelse og syndsforladelse på banen, hvad forstår du så ved omvendelse?
------------
Hanskrist:
hvad det principielt er de kristne finder de har deres store styrke omkring; retfærdiggørelsen af tro og ikke igennem gerninger.
Men hvad der forstås ved "retfærdiggørelse af tro og ikke igennem gerninger" er jo forskelligt mellem kristne. På akademisk niveau er der for nuværende stor diskussion omkring, hvad Paulus selv mente. Mit gæt er, at du læser Paulus anderledes end jeg gør. - Og at du læser ham efter en Luthersk forståelse, mens jeg placerer Paulus i den historiske kontekst, han befandt sig i, og med den mission han havde om at bringe kristenheden til hedningene.
Hanskrist:
for min skyld kan vi godt slippe emnet/spørgsmålet (det meget spændende teologiske spørgsmål, "retfærdiggørelsen vores" af tro alene
Nej, lad os endelig holde fast i dette spændende emne!
Jeg oplever, at du lægger op til, at Paulus forkastede de etiske retningslinjer, den moralske lære, den uselviske kærlighed, som afgørende for frelsen. Jeg mener, at du læser Paulus forkert.
Derfor spørger jeg dig: Hvad forstår du ved lov, gerninger og tro?
Kærlig hilsen Thomas
|
|
|
|