0
registrerede
80
gæster og
1290
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: RoseMarie
Emne: Re: Mellemrummet
|
Hej Simon
Tak for lyrik og musik, eventyr og go'e fortællinger ... og kluklatter ved din beskrivelse af glæden ved årstidens træer Håber din finger klarer tøffeluheldet ;))
Med ét gik op for mig, hvilke eventyr og fortællinger, der helt grundlæggende har været fundamentet i min glæde ved ord- og fortællekunsten. Så indlysende og selvfølgelige er de og har alligevel slet ikke figureret på min liste. Det er dog så stor en mangel, at de nu må indføjes helt udenfor nummer. De skulle begge ha' ligget tidligt på listen, fordi de har været der siden barndomstidens mælketand :))
De to er selvfølgelig Astrid Lindgren og H.C. Andersen. To der nok debuterede i mit liv på nogenlunde samme tid. Samtidig var der også eventyr af Asbjørnsen&Moe og brødrene Grimm, der for mig kom til at betyde noget i kraft af næsten små opførte skuespil som fortælleteknik ... og jeg elskede det og har også taget det med mig i livet. Men det er nu alligevel Andersen og Lindgren, som på ingen måde må forbigåes i tavshed.
"Børnene i Bulderby" var introduktionen af Astrid Lindgren, derefter Pippi og Emil. Pippi var jo nok den, der betød mest, fordi meget skete og sker i mig, når jeg præsenteres for en fortælling og et menneske, der vender tingene på hovedet.
Med H.C. Andersen var det lidt anderledes. Ham har jeg næsten aldrig selv læst, i hvert fald ikke som barn. Ham har jeg altid fået fortalt og har lyttet mig til. Først i den nære familie, senere da jeg som 6 årig fik en grammofonplade med seks eventyr fortalt af Louis Miehe-Renard, Klods Hans, Hvad fatter gør, Svinedrengen, Springfyrene, Hyldemor og Stoppenålen. De tre første blev mine yndlingsAndersen, og hele pladen blev hørt igen og igen, og mere og mere ridset og knasende i lyden :)))
Ove Sprogøe har her lidt af det samme som Louis Miehe-Renard, måske ikke helt så levende, men alligevel næsten.
https://www.youtube.com/watch?v=R8ioQrWEjjM
Eventyrlige hilsner RoseMarie
|
|
|
|