Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Hej RM…
Snart er vi der, langsomt drejer grobunden mod farvetoner der får os til lykkeligt at snappe skovbundens duftsamlinger i os, en musik Tafdrup herunder oser af og som jeg inat fik færten af, som en ræv med snuden i vejret. Efteråret er min tid, jeg tar den gerne på mig, og ejer så hvert år sammen med de andre en hel årstids særlige stemninger. Og der var anelser i luften inat: et efterårslandskab dalede ned på min sommerhud og gjorde mig blød! Nuvel, du ved jo at jeg synes Pia Tafdrup er en nisse, i al fald er hendes dufte af sne ren nissemusik der gør grøden glad – derfor også endnu et Tafdryp, og et der ville få flere af de manglende til at smile som en flækket træsko:
EFTERÅR
Lugt af efterår, af kuldeskyer over himlen, lugt af vildgæs, der i kiler trækker væk fra Nordens zone, lugt af blades flaksen ned mod jorden, lugt af nødder, lugt af æblers bump fra træers kroner,
lugt af korn og frø i laden, lugt af støv, af korn til foder, udsæd, brød og malt, af havre, hvede, byg, af rug, af græssets og af raspens frø, når luft i tørringsanlæg blæses gennem høje dynger,
lugt af plovens vendte furer, lugt af blæst i håret, drengens varme hårbund, når han stormer vidt omkring i skoven og på marken med de andre drenge, indtil sveden springer, og til skumringsmørket sniger frem fra alle sider,
lugt af rønnebær, at sene roser, lugt af snebær, gyldent løvfald, af kastanjetræers blanke, brune frugter, lugt af løg og græskar, kål og gulerod, af ny kartoffelhøst, de sidste soltomater, førend frosten sætter ind,
lugt af tunge drueklaser, lugt af hyldebær og brombær, lugt af modne pærer, figner, blommer, ferskner, lugt af slynget honning, pludselige favntag i oktobersolens lune stråler, lugt af nattehimlen med spor af stjerneskud,
lugt af svampe dybt i skovens mos, af krydret luft, af prægtig skørhat, birk- og lærkerørhat, lugt af giftig fluesvamp, af kantarel og karljohan besøgt af snegle og af os på jagt med kniv og kurve, rustet med en endeløs tålmodighed,
lugt af sammenkrøllet løv, af tørre strå og vissent græs, af kløvet brænde fra et væltet træ, og ved, når økseslag får kilen til at flække kævlen, lugt af kogler, kvas og brændestykker klar til frost og lange vinterdage,
lugt af regn og rusk, af træers blade, der nu klæber vådt som gamle mænd til deres koner, lugt af græssets sure strå, af halmens gennemblødte stakke, af kompost, af dyngvådt kvæg på marken, lugte efter styrtregn, lugt af nyopfunden ro,
lugt af slagtet kvæg, af blod og frygt for ensomhed og evig uro, stank af myrderier i en anden del af verden, lugt af angst og fjerne krige, verdensrummets råhed åndet ind med fugtig luft og langt fra håbefulde veer.
- Pia Tafdrup
Til slut en sen hilsen fra Bertolt, med denne lille bekendtgørelse (til grådigheden):
Ja, mine kære, nu er alt græs ædt Og rundt om på kontinenterne rygtes det, at livet ikke længere Er værd at leve Racerne er gamle, man kan ikke forvente mere af dem Den lille planet er flink og afgnavet Det hele er allerede forbi, man snakkede bare om det en tidlang Vi er kun en sen lille slægt af øjenvidner Og tiden kommer til at hedde: Gummialderen.
Bertolt Brecht.
Bedste sommernissehilsner Simon
|
|