1
registreret Arne Thomsen
84
gæster og
1064
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Hej RM..
Lidt til kaffen; et klassisk smukt digt af Wied, der blev optaget i tidsskriftet Ny Jord. Det er fra 1887 og dedikeret til kvinden i hans eget liv, Nathalia, men også til kvinden som mandens frelse og fordærv – kom igen, nutidens romantikere!
Jeg tror kun paa een Gud, og det er Dig! _ _ _
Naar dine hvide Armes Marmorlænke i mejslet Skønhed om min Hals sig vinder, da vaander Sjælen sig i dybets Ve og jubler højlydt som en dødpint Martyr, der skuer Gudens underfulde Billed gennem en blodrød Taagesky af Vanvids Fryd, af glædeblandet Sorg, af stille Vemods taareslørte Lykke! I Rædslens Dæmon jeg genkender Dig …
Dit Blik er som Jasminens Blomsterduft en dugfyldt Julinat, naar Maanen stjæler sit gustenblege Lys i Haven ned … Som Kejserkronens Taarer er dit Blik: et Væld af Smerte bag et Gem af Purpur, _ _ _
Jeg kunde sætte Dig i Himlen op og vælte mig i Støvet for din Fod! Jeg kunde pine Dig med djævelsk Fryd og bade dig med Vellyst i dit Blod; Jeg kunde stryge med en blytung Hånd ned ad dit hvide stolte Gudelegem, saa Fingrene sad efter i dit Kød! _ _ _
Jeg drak mig drukken i dit Drueblod og kaldte paa Dig med ukendte Navne … Du kommer, Engel, Dæmon, Barn og Kvinde, Du kommer under Tusind Harpers Lyd! Jeg bær dig hen til Klippens bratte Rand hvor dybt i Dybet Glemslensfloden rinder. Der styrter jeg Dig ned. Et Kvad jeg kvæder, et vildt, vanvittigt-jublende, et daarende, graadblandet Elskovskvad, der stiller hver en Længsel, hvert et Savn … _ _ _
Jeg kaster mig fra Klippen i din Favn, og Glemslensfloden skyller over Stedet, hvor Rædsel dvæler skjult bag Lykkens Navn! _ _ _
Gud eller Dæmon, jeg tilhører Dig!
- Gustav Wied
mvh Simon
|
|
|
|