1
registreret Arne Thomsen
84
gæster og
1064
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Hej RM..
De grundværdier vi længere tilbage talte om, frygten for børnenes fremtid, de sociale implikationer, der angiveligt har interesseret mange rundt om i landet og som også bekymrede dig, afdækkes måske lidt mere her i det åbenbart sidste program: https://www.youtube.com/watch?v=beX_NdmgG-M
Bemærkelsesværdigt er det, at mange mennesker åbenbart har reageret hvis ikke moralsk negativt, så i hvert fald meget tvivlsomt overfor den lille families livsprojekt, og muligvis fordi sjældent få i dag kan forestille sig et liv uden elektroniske hjælpemidler og samfundsinstitutioner der ånder dem i nakken. Min første reaktion på familieprojektet var i øvrigt: nåda, dér har vi jo livet på Moberg-plan! - et herligt gensyn, vil jeg sige dig. Du husker vel i øvrigt selv de gamle klicheer i anvendelse, når argumenter slap op: jamen det er bare udviklingen, dén kan man ikke stille noget op overfor…;)
Ikke desto mindre levede vore forældre og bedsteforældre altså netop uden alt det isenkram som mennesket i dag er så afhængiggjort af, men der findes dog stadig små samfund der praktiserer livsindretningen der fungerede flere hundrede år tilbage. I den forbindelse må det vel også bekymre mange mennesker, hvad de selv ville stille op hvis pludselig det elektroniske grej ikke fik strøm i månedsvis, hvor exempelvis et ”pengeløst” samfund” – hvormed fortalere kun tænker på betaling via kreditkort – ville true os alle på livet. Men der er jo flere gode grunde til at mennesker finder på alternativer til samfundsjaget der reducerer så mange menneskeliv til bare en økonomisk ressource; de så at sige, generobrer deres eget liv med private beslutninger, og det er vel denne personlige frihedsudøvelse der minder meget om grundtankerne Fristaden Christiania blev opbygget på – ja du husker sikkert, hvor negativt det blev opfattet af ikke mindst politikere dengang, der slet ikke tålte at se alternativer udvikle sig til deres samfundstanker. Christianitter var nassere, kriminelle og lugtede alle af hash osv.
Jeg forestiller mig at du allerede har set programmet, selv fik jeg først nyligt set det, uanset må ka’ det være et gensyn værd – og så lige én til, bare for en ordens skyld, som vendte et par ganske udviklingsivrige forestillinger ryggen:
Og det blir godt at sidde ganske stille og være ene med en stues ro. Og høre regnen banke mod den rude, som angsten før har mærket med sin kno.
- Halfdan Rasmussen.
mvh Simon
|
|
|
|