1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Hej RM..
Ja, det ka nok ikke siges meget bedre, men engang imellem er det nu også mit indtryk, at du både ved og uden at læse Marguerite Duras, meget præcist skriver hvad netop hun mente og tænkte om det hun så i det at læse og skrive, ordenes flere lag, med et ganske utydeligt underneden, som man kun aner eksistensen af, når man er uopmærksom under den bogstavelige læsning. Jeg tror også at hun betragtede læsningen som et helligt øjeblik, et udvalgt øjeblik og fortrinsvis i mørket og alene og i kun lampens lys, strålende ned på ordene mens værelset lå i skygge. At åbne en verden på egen hånd, uden anden tilskyndelse end sin nysgerrighed, at ”gå igennem denne fødsel på egen hånd”, skriver hun i en lille pamflet som hedder ”At læse” – ah! dér ka også vi mænd jo være med, føde og genfødes i gentagelser til baghovedet ligefrem bulner, når hukommelsen spiller os et puds, udbrød jeg! Og dér er vi jo så i det hellige allerinderste, historiens fosterstadie, voila!
I øvrigt en sjov pamflet, ”At læse”..;) Både Ljungstrøms og Schades ord – den gut holder jeg sgu så meget af! – er rigtig fint! ;)
Tak ilm. og god aftning ditto, som Meyer fra ”Huset på Christians Havn” sagde med knoppen ud af vinduet ;)
mvh Simon
|
|
|
|