1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Her lidt weekendstemninger..
Til vinteren
Hybenrød sol flimrer aflangt ud på den ridsede isflage. Tilfrosset snot under drengenæser. Luft så spids at man ku rense negle med den. Af og til hænger vejrtrækningen fast som i en lynlås. Skøjteløbere lige i hælene på sig selv. Lange blå skyer drejer som gigantiske urvisere. Hver gang et par skøjter overhaler skøjteløberen mærkes et lydløst bump i isen. Hårdt vand på denne årstid. Fjerne gjaldende råb lyder ganske nær. Der må være verdenshjørner lige i nærheden. En pige kommer strygende fra baggrundsprik til fuldvoksen på få sekunder på en lydløs skøjte med den anden strakt bagud ansigtet langt foran højrøde kinder salig kyssemund øjnene vidt åbne og nu helt nær Så drejer hun lynsnart om et verdenshjørne og væk. Men selv uden skøjter nåede man at opfatte at dette var lykken: sand så kort den varer.
*
Til orientering
En blåsort skyvæg dækkede selve månen men gennem en dyb udskæring strømmede klart gult lys ud i natten og farvede runde rande på lavere skyer som fra en oplyst festsal ud på gårdens brolægning og mig som trettenårig svimmel af længsel efter at være der hvor livet foregik i festen i dansen nær hende den tilbedte uopnåelige være bare et år ældre et lysår nærmere det sted hvor lyset udgik fra nær glædens glødetråd. Og nu de mange år efter en oktoberaften med en sprække månelys følte jeg samme længselssug imod en mereverden og havde svært ved at acceptere det. Nu har jeg da oplevet fester hvor jeg ikke alene var inviteret men med i festudvalget sommetider selve festens midtpunkt årsag til dans og mange kilowatt Så uden at være mæt af fester kan jeg nævne tilstrækkelig meget jeg på ingen måde gik glip af og alligevel følte jeg ved synet af denne månevinduesåbning hvorfra lydløs gylden musik trængte ud og svingede de dansendes forstørrede skygger svimlende rundt som en karrusel samme trettenårige hjælpeløse sug mod FESTEN festen bag alle skyvægge og fester Urfesten livet bag livet! Der gik jeg i natten og hengav mig til en oktobermåne og en hullet efterårssky til noget som ikke i sig selv var DET men mindede om var en afglans af som flaget for nationalisten som den elskedes trusser for fetichisten som oblat og Svendborg frugtvin for den kristne. Og da lysstriben drejede bort fra min rute følte jeg mig fortabt på fem minutter tappet for følelser til flere uger som kunne være brugt på noget virkeligt at gøre denne verden til en mereverden. Forarget og samtidig rystet over at mærke dette følelseshøjvande tiltrukket af en død planet. Følelsens genstand var intet i sig selv. Men følelsen var sand.
*
Til efteråret
Det blæser op træerne dunker hinanden i ryggen og hoster rustne blade op. Sokkerne blir længere og tykkere. Det varme vand blir hurtigere koldt. Fugle samles for at vise hvad de dur til og undgå gigt. Nogle folk graver stadig kartofler op andre gifttromler. Hvis skovlen ikke eksisterede måtte man opfinde den. Det siges vi er for mange mennesker på jorden men har man spurgt hver enkelt? Hun siger af og til: ˶Jeg ku æde dig!˝ men svarer ikke når jeg spør: ˶Er det sandt?˝
- Benny Andersen.
mvh Simon
|
|
|
|