1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Aften RM..
Tja, jeg forestiller mig det klø i mange grønne fingre, og apropos de bevingede:
Nu slår våret dristigt upp sitt fönster emot hagen. En stum gardin bliver plötsligt fylld av starens höga jubel och vinkar i en nyckfull fläkt mot molnens flykt som drar den. Följ med oss ut, följ med oss bort på djärv seglats och lekar! Vort liv är kort, det tar snart slut, vad än vi själva tycker. En vår förgår som luftens bris och fågelsång och kvitter, som vattnets porl och solens stänk i bäckens kvicka glitter. En vår har brått, den går sin kos och hinner inte vänta. Den som vill med får skynda på att bryta upp för färden. Gå ej förbi, tag med oss ut, och se till våra gåvor! Försmå ej det vi kan bestå, men sprid för dina vindar på nyck och lust och äventyr vad vi förfogar över! Föskingra allt vi är och har; först då kan vi bli rika!
- frit snuppet fra Lars Gyllenstens fantastiske og humoristiske bog ”Sokrates död”.
Der er i øvrigt noget over stroferne:
Nu slår våren dristigt på sit vindue imod haven, et stumt gardin bliver pludslig’ fyldt af stærens høje jubel.
Forøvrigt slog jeg en sen aften brat altandøren op til stilheden, jamen du store kineser! Et ægtepar sad tydeligvis i træet midt i kåde vårdrømme, og brokkede sig følgelig gevaldigt over min larm, hvorefter de forargede lettede mod et mere fredfyldt sovekammer; ak ak: må vi lige få en smule respekt for vore bevingede venner og deres nattesøvn, tak!...lå der ligesom i luften…;)
mvh & gonat-gonat fra.. Simon
|
|
|
|