0
registrerede
20
gæster og
1436
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Hej RM..
Her lidt, der passer så godt til tiden…
ORDS …
ORDS MENNESKERS MENNESKEORD løbesod damptromle figenblad BLÆSTS LØVFALD AF SAMTLIGE ORD anstand tilforladelighed nærsyn ORDS ATOMISEREDE TONALITETER jeg du han hun den det vi I de BLÆSTS FØLELSESLØSHED NÅR VINTER KOM i med fra til om for til herved ORDS MÅNEPLET-FLAGER HERFRA TIL ALT
*
TIL SIDST
Med tiden bliver alle udsigter smukkere alle oplevelser rigere alle liv mere levende Med tiden finder man ud af at det der med sorg og glæde er underordnet Man husker nogen få ting og de bliver ved med at vokse Til sidst er man helt sikker på at man er til Til sidst
*
MADRIGALER
Hvor vil I vinger til intet I vinger hvor død måtte råde og fulgte vi rådet
Hvor strømmed I lysskær og døde hvor døde
2. Blind som ingen hånd finder nat og vej ledes led for led mod jordisk duft
Bøjer sig en hånd giver kan ikke give
3. Den som med intet ord dig var det eller dig vi tændte intet flammede ikke ikke sang
Den som med tid endnu ind mellem vindens stjerner
4. Blot at løftes een gang å fald af salighed Som skibet på himlen at drømme sig nær
Og hør ja deres råben alle algerne
5. For hvem skal ingen knæle et træ er hele jorden og når med skællet sol i timen før daggry
Hjertet slår og slår ved ikke mere
6. Men fortvivlende som om nogen og ved dog ikke er sandt har stadigvæk besidder sollyset så selvfølgeligt
Å kald mig ingen navne ikke befrier ikke død
7. Til sidst blev alting mørkere det gule mere brunt det sorte fordybedes og med mørkt glas over sjælen vadede vi ud fra kysten
Vi kom aldrig hjem eller kom vi
8. Mød mig hvis ikke som denne død som den næste til kødet til hvad som helst vi styrter jo og styrter
Brådsø ja du skal hedde brådsø og barmhjertighed
9. Ingen vind langs stranden naturen som vi kalder den sover og månen mere del af os sin vidende utrolighed
Gå nu det er meget sent snart vil fyret vågne
10. Til det inderste et brev ord hulket ned usagt drøm her ja her
Og som modtagende den første sol ved horisonten
11. Forleden da blæsten var et løfte nej lad os ikke tale om det Eller i skyers mangfoldighed den dag verden sprang ud
Nej lad os gribe dette det eneste hvor er det
12. Jeg tror lyset overrasker os en dag ved det hvad det vil og med hidtil uset langsomhed løsnes det segner synger
Med rummet over skuldrene prøver vi at stamme vores lak
13. Med stor kraft sprang udslukkelsen frem endnu stærkere skal verden antændes
i morgen når vi får tid i morgen når vi vågner
14. En sort hund går for solen og latter fra skovens sjæl til en bille over vejen med sin bratte død på ryggen
Vi findes eller finder vi går på en skovsti
15. Således blev det mørkt det var ikke til at sige da vi atter åbnede øjnene var vinduet væk
Ind i os så noget andet end vi selv
16. Tilstrækkeligt Vi giver fortabt Vi kan ikke gætte vores identitet Fortæl os det nu Vi giver jo fortabt Vi må da ha det at vide
Eller begynder vi forfra på en anden leg
17. For hvis det en dag blev muligt for hvis man fortalte os at nu for hvis der ikke var noget nu og vi stod i et lydtæt rum
Tror du du kunne elske mig og jeg dig
18. Der er bag næste træ næste en navnløs skovgud han skriger lyd som fløjten i et græsstrå ofte med løvsangerens kalden
Hvis vi bare lukker øjnene kan vi ikke undgå at finde nogen
19. Nu har vi gjort os rigtig tomme nu venter vi på angreb spyd og flammer her med åben hud afventer vi og tør ikke tro på varighed
hvem skulle tro det var os vi der gav tingene navne
20. Morgen og morgen gentag det for mig nej det er utroligt morgen og morgen
hjertet føl på marken døden ganske nær
- Poul Borum, Valgte digte, 1962 – 1987.
mvh Simon
|
|
|
|