1
registreret Arne Thomsen
84
gæster og
1064
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: RoseMarie
Emne: Re: Mellemrummet
|
Hej Simon
Glædelig jul til dig også  Juletravlheden er overstået, og julefreden har indfundet sig midt i forårsvejret, så man får helt lyst til at synge med på Holsteins "Det er i dag et vejr" efterfulgt af Grundtvigs "Julen har englelyd" til duften af hyacinterne :)))
MORGENDUG
Ak! hvem har vækket mig? - en Vogn paa Vejen, en landlig Hane, som i Morgnen gol, en Drøm, der fødtes af den rundne Sol, en Stær, som fløjtede, en Smaagrens Svajen, - -
Jeg vandrer langs min Haves nøgne Hæk, en aarle Bi i Morgensolen summer og drikker Dug af gyldne Krokuskummer og klemter med en silde Vintergæk.
Dér ligger Landet lyst i Foraarsfreden, dugfugtigt luende som glødet Guld, en glasblank Luft af kølig Dugduft fuld, saa morgenkarsk, saa lyst et Foraarseden.
Ak, hvem har vækket mig i denne Time? - højt i min Sjæl en Morgenhimmel staar gylden af Sol og sitrende af Vaar, og i mit Hjærte alle Klokker kime.
Viggo Stuckenberg
Knitrende sne, sneboldkampe og sneengle, snemænd og -koner må vi skrive os til, så vi får den under huden, indtil vi mærker den håndgribeligt og fanger smeltende snefnug på tungen :))
Her med Jægerens skriverier fra en rosenhave til musik ...
DECEMBER 52
Eftermiddag. Solen ser skærende over vort tag. Skoven har brusende kastet sit mørke ind mellem husene. Eet hus er vort. Gemmer sig ydmygt bag granerne bort. Nu blev der tændt. Lyset er ud gennem ruderne vendt. Venter du der? Står du, en skygge, ved ruden og ler? Lys bag din ryg. Nu kom jeg hjem, trådte ind og blev tryg. Solen, den segnende, stiger i morgen som ny over hegnene. Solen, den sovende, rejser i morgen sig stærk over skovene. Solen, den fagre, nyårets sol over byer og agre.
*
LILLE VINTER
Rødt lyser fra et pilehegn en vinters dyre lykke. Den ånder bag sin blanke bark og tegner mod den hvide mark sin langelige skygge. Den sorte skov med bøjet ryg, det ganske land så øde. Det fyger frem bag hegn og ris, nu drær med sne og gror af is min hvide førstegrøde.
Forårsagtige nisseligste julehilsner RoseMarie
|
|
|
|