0
registrerede
19
gæster og
1327
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: RoseMarie
Emne: Re: Mellemrummet
|
Hej Simon
December den 9. er det blevet, og nu er det tid til, at jeg også må bidrage til vores mellemrumsjulekalender med lidt mundgodt fra enkelte af de poeter, du har inspireret mig til at læse :)))
Seamus Heaney får her det første ord ;))
The First Words
The first words got polluted Like river water in the morning Flowing with the dirt Of blurbs and the front pages. My only drink is meaning from the deep brain. What the birds and the grass and the stones drink. Let everything flow Up to the four elements, Up to water and earth and fire and air.
Herefter ta'r selveste Grundtvig ordet i sin mund, og her lyder det ...
"Lyksalig den tunge i menneskemund med liv og røst, som slår sine rødder i hjertelig grund til evig trøst, som skinner af lyset i livets ord ..."
"Lyksaligt det folk, som har øre for klang herovenfra! Det nynner alt her på den evige sang: Halleluja!"
Sophus Claussen får også sin stemme i ordene her
Solgud og Mesterskabs Aand. Der findes en Verden bag Verden Og en Sol bagved Solen, et Lys bliver tændt bagved Lyset, Guddomsdybt var det Hjerte, der brast paa et Kors i Judæa Solen selv blev korsfæstet og genfødt med Ild, som er Naade
Tom Kristensen ikke at forglemme, og her om selveste
Julenat
Tre stjerner sprang ud i tre sole ved nat, og Augustus blev vågen og vild. Han rev purpuret af og løb ud i sin gård for at se på den tredelte ild.
En kejser løb nøgen i vinterens frost, og man hørte ham græde og le; thi når natten sprang ud i en trillinge-sol, måtte Rom blive spaltet i tre.
I søjlernes gange og marmorets gård myldred kvinderne nøgne i trop, medens solen flammede, tredelt i rødt, på hver lysende, løbende krop.
Hver Nubiens slave var grålig som støv, og hver Afrikas slave var sort, og med sort og med gråt skylled kvinderne hvidt gennem marmorets gullige port.
Da brølte en træl: »Der er sprunget en bæk ved de halvmodne vindruers kro, og den flyder med olie i rødt og i grønt under Tiberens stensvungne bro«.
Da brølte en anden: »I kejserens lund, der er ranglet som dødningeben, folder sommerens blade sig ud på hvert et træ, gløder frugterne gult på hver gren«.
Da skingred en tredje: »På stenlagte vej ligger æsler og heste på knæ«, og i kejserens gård klang et marmorkoldt grin fra de leende slavers hæ-hæ.
Og angsten blev latter; thi ingen forstod, at det største var nu ved at ske. Man så slaver og kvinder få krampe af grin og en kejser begyndte at le.
Tre stjerner sprang ud og gled sammen til én, dengang verdensforløseren kom; men et under, som troldbinder Kanaans Land, bliver altid til latter i Rom.
Og endelig bli'r det nytår eller her med Grundtvigs ord
Nyaars-Morgen
Ja, Lyst til at sjunge Jeg har nu om Alt, Hvad Øre og Tunge Jeg værd haver kaldt: Om Moses og Mimer, Om Himmel og Jord, Om Alt, hvad sig rimer Med Aand og med Ord, Om Lys fra det Høie, Om Glimt i vort Øie, Om Gnisten i Staal og i Flint! Ja, Soel i det Høie! Ei du som nu staaer Støv-Hytter for Øie Med Dødninge-Kaar, Men du som har straalet I Kraft og med Glands, Da Ordet var Maalet For Syn og for Sands, Dig vilde jeg love, Som Fuglen i Skove, Som Stjerner i Dagenes Gry! Og, deilige Maane! Ei du, som med Iil, Maa stjæle, maa laane Dit Dødninge-Smil, Men du, som har luet, Saa lun og saa klar, Da Aanden blev skuet, Som Ild under Glar, Dit Ny og dit Næde Er værd at omkvæde. Ei Bytte gjør du paa Bedrag! Thi bandt jeg dig gjerne Af Straaler en Krands, Høihellige Stjerne, Som skjuler din Glands; Du Soel under Dække, Lys-Billed af Ham, Der sig lod paalægge Vort Aag og vor Skam, i Støv lod sig svøbe, For Støvet at døbe, At klare med Ild og med Aand! Fuldværd at omkvæde Og kalder jeg dig, Som favner med Glæde, En Bølge saa liig, Ydmygelig Varmen Af Solen bag Sky, Og føder i Barmen Da Lyset paa Ny, Du Skabning af Aanden, Af Gudhjerte-Haanden, Du deilige Maane i Løn!
Decemberlyse hilsner på en solrig dag RoseMarie
|
|
|
|