1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: RoseMarie
Emne: Re: Mellemrummet
|
Hej Simon
Selvfølgelig gider jeg vores mellemrum her midt i poesiens verden :)) Mellemrummet er en skatkiste i både ord og toner og en daglig vitaminindsprøjtning. Uden vitaminer intet liv! De er nødvendige for at opretholde livet, og de er små brikker i det store puslespil, som sammensat kaldes et menneskeliv :)))
Når jeg skrev "Alt godt og go' efterårsblæst", så havde jeg de næste dages lovede efterårsvejr og vestenvind i tankerne. Jeg er selv lige i øjeblikket i gang med et genkig ind i William Heinesens land, Færøerne ... et kig ind i mellemrummet og det vindskifte, der ligger i hans brevveksling med Else Lidegaard i bogen "Med snudehulkende hilsen fra William Heinesen" :))
Og her til deling et par Heinesen digte fra "Arktiske Elegier og andre Digte" 1921 :
DE STILLE STEDER
Af Dagens Dis og Byger en kølig Aften sprang, og bag dens tunge Skyer en isblaa Himmel hang.
Og Solfaldsskæret ulmed som Guld paa Havets Bund, og Høstens Træer svulmed af Lys en liden Stund.
* * *
SOL OG BLÆST
I efteraarsaftenen blandes den flygtende Sommers Duft med Frostens Aande.
Stumt og tungt stævner vi mod Mørket. Henover det regnblanke Land suser fuglene i skrigende Skarer den modsatte Vej mod Lys og fremmede Somre.
Jeg indaander Efteraarets klare Væld af sød og syrlig Luft, Have i Oprør, visnede, regn vaade Marker, Skyer, der hærdes i Kulden og bliver Is.
Mod den blaa og søndersprængte Himmel løfter de gule Oktobertræer deres Ild.
* * *
VEJS ENDE
Sneen ophørte at falde, Himlen blev dyb og stjernefuld. Rundt om mig var der sorte Buske og lave Træer og Mistbænke. Jeg stod paa en udstrakt Plantage og saa mine Spor tabe sig i retning af den fjerne Indgang.
Det forekom mig, at jeg kun var et Par Aar gammel, og at omsorgsfulde Hænder havde givet mig varme Klæder paa og sat mig her ud.
Jeg skubbede med min vanteklædte Haand Sneen bort fra en af Mistbænkene, saaledes at en Rude blottedes, og nu saa jeg skiftevis de frosne Blomster dernede og Stjernerne, der spejlede sig i Glasset.
* * *
Så igen ...
Alt godt i den kommende efterårsblæst :))) RoseMarie
|
|
|
|