0
registrerede
20
gæster og
1436
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Hej i natningen RM..
Det er sengetid, men forinden noget sprogligt lidt anderledes, ja måske digtene her kræver deres egen tid, men det gør jo så meget, ikke mindst at gå på stjerne- og jordbærhugst..;) Så her, et overfald af landskabsbilleder i nynorsk poesi, voldsomt og kraftfuldt som landskabet selv – her er naturen ikke degraderet til et rekreationssted for sensible gemytter, men en bevaret karakter og udfordring med indblik i stejle temperamenter. Der sker noget, når vort sind boltrer sig i storladen natur, sindbilleder af livet og døden ka synes en knappenål fra hverandre, kontrasterende bylivets kvælende ømhed af lysreklamer. En brutal ro, ka i naturen sænke sig nedover os:
Nattfiske
I natta ror guten med otrar ute – venter på morgonbitet. Både han og Broren teier; høgt imot nordhimmelen svartnar husa på ein gard. Flagremysene skinglar.
*
Kvinnetankar
Vi flytter inn i huset vårt i dag. D’er sol og sunnanver, og kvitsunn-vindar står gjennom glasset inn i lystig jag med bof frå jord og skog og fjerne tindar. Vi flytter inn, vi har vårt eige hus. Men kva er dette for ein sus og brus? Er det musik fra høge himmelsalar ell er det djupet i meg sjølv som talar?
Vi bur så vent innunder logne lid med utsynover bakkar, elv og enger til kaute snøfjell attom fjorden vid. Her er så fritt, finst ingenting som stengjer. Og lunden med sin kvate fuglesong – der skal eg drøyme, drøyme mange in gong! Og hamnehagen full av skire blomar – der skal eg vanke sumar etter sumar!
- Ragnvald Skrede.
mvh & drøm godt ;) Simon
|
|
|
|