0
registrerede
31
gæster og
1527
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: RoseMarie
Emne: Re: Mellemrummet
|
Ohøj til dig, Simon
Åh ja, Paul la Cour ... han er da også lige til både at fordybe og fortabe sig i, og jeg forstår til fulde din fortabelse i Suitens ord. Jeg er fortabt sammen med dig :))
... også i Søren Ryge, han bli'r da også bare bedre og bedre, år efter år :)) I løbet af de sidste ti til tyve år har han fået en langt større ro i sig. I bevægelserne, i stemmen, i haven og i alle de portræt- og temaudsendelser, han har lavet. Måske netop i takt med, at musikken også begyndte at ta' plads i det univers, han har delt med os i alle årene. Ja, poesien blomstrer både i billeder, ord og lyd, når man går med ham på opdagelse.
Som nu i aftes med Johannes V. Jensens dejlige hyldehyldest ...
Nu breder hylden de svale hænder mod sommermånen
Pragtfuldt! :)))))
I aftes måtte jeg bare overgi' mig til DR i flere timer i træk. Først Søren Ryge på DR1, så til Badehotellet på DR2 og til sidst DRk med filmperlen "Hannah og hendes søstre". Det ku' næsten ikke blive bedre, og så i ét rap :))))))))))))))))))))
Og så til vejret ... hvor vejrguderne er stadig med mig, lover de. JUBIIII 
Blæsten går frisk over Limfjordens vande, rusker dem op til vågen flugt, jager dem mellem de favnende strande, fylder med toner hver en bugt. Og sømanden synger bag sit rat på krydstogt fra Nordsø til Kattegat. Dagen står høj over Limfjordens vande, bredning og sund og krinklet vig! Sallingland, Thyland og andre lande hilser hverandre med mågeskrig. Og bonden går på sin agerjord med blikket forynget af luft og fjord. Lyset slår blink over Limfjordens vande, tindrer og ler i et stridigt spil. Bølgerne kaster med flammende brande vikingedrømmenes hvide ild. Og ungdommen føler fjordens magt, en udvé fjernt over verden strakt. Længsel er saltet i Limfjordens vande. Her fik jeg fartens glød på kind, her blev med kølige stænk mod min pande viet til uro mit sejlersind. Ja, Limfjord, jeg elsker dit blå humør i kuling fra Hals og til Harboør.
Erik Bertelsen 1939
Glade, nynnende fredagsblæsende hilsner fra RoseMarie
|
|
|
|