1
registreret Arne Thomsen
84
gæster og
1064
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Morn’ RM..
Her lidt Shelley i oversættelse af Brandes, en digter der optog ham og om hvem, han måske skrev det smukkeste; så ta her et hør på blodets smukke buldren i Shelleys hjertekamre:
Jeg er som en ånd, der sig har fjælet dybt i hjerternes hjerte; jeg har dvælet derinde, følt en andens liv, og tænkt hans tanker, kendt den løndom, der var stængt inderst, den streng, som nogensinde rørtes, den klang, som kun i blodets tavshed hørtes, når alle pulse, alle årers elve var sommersø’r i ro, der stille skælve. Som med en mesternøgle ud jeg lukked de gyldne melodier, der sig vugged i digterskabens dyb, befried dem og baded mig deri, som ørnen bader i tordensky sig, klædende sine vinger i lyn.
- Shelley.
Og her lidt hjerteblod fra Michaëlis buldrende hjerte, der i året 1912 dryppede på et festskrift til ære for mesteren Georg Brandes:
Du lod min Uungdom skue Musers Dans, min Manddom dine Storhedslængsler fylder - af Sol-impulser, som mit Liv dig skylder, jeg binder, Mester, dig min bedste Krans.
Bevæget selv bevæger du min Sans, du er endnu min Dignings blaa Fortryller, din Tales Festglans mine Kaar forgylder, og du forstod som ingen her til Lands.
Du lærte mig, der gives hellig Harme og ædel Vrede. Buestrengens Nerve var spændt til Bristen af din bundne Varme.
Og aldrig jeg fortrød, jeg log mig hverve af dig, o Mester, til den Ridderpligt: at vie Lysets Daad mit bedste Digt.
- Sophus Michaëlis.
Det er ikke just ordmusik vi i året 2015 er vant til at høre, hvis nogens hjerte flyder over i taknemmelighed, eller måske taknemmeligheden flyder andre steder, men smukt er det ment. Forestiller mig der for tiden er dunk i dine egne grønne fingre, her bobler det i hvert fald frodigt grønt alle vegne, til nyd i større og mindre ben. Ja bare en kande kaffe, en liggestol og en bog ka sådan set gøre det, altså få mig til at slå rødder – og nu siges det sgu’, at der allerede i næste uge bliver lidt sol til lårbasserne, stænglerne, om man vil. Fortsat god nyd dér ;)
mvh Simon
|
|
|
|