1
registreret
(1 usynlig),
64
gæster og
936
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: RoseMarie
Emne: Re: Mellemrummet
|
Hej igen, Simon
Det er sjovt og overraskende, når man ved et tilfælde falder over en forfatter, som lige går rent ind. Og det var sådan, jeg faldt jeg over William Heinesen, som jeg ikke har læst ret meget. I min erindring stod han som en lidt dyster herre, men dét er han i hvert fald ikke ... slet ikke. Lunen, glæden og lyset i digtende er ret så smittende
Så nu må jeg dele hele fem af slagsen med dig, for jeg er ret så betaget, og det smager efter meget mere ...
Den slørede, gyldne Oktoberdag er sunket bag Kimmingens takkede Ring. Nu vækkes af Tusmørkets Aandepust de søndagsstille og solede Ting.
Hvor springer de skarpe og klare frem i Skæret af Skumringens Mulm og Guld: Hver Linje har fundet sin evige Lov, hver Form er af Alvor og Visdom fuld!
Med Sol og Maane og Synets Kreds er Olietankenes Rundhed i Pagt, med Dybdernes Tyngde og Spændkraft hver Kran, der staar mod Afgrunden sortnende strakt.
Paa Østhimlen bag det store Værft tændes de første Stjernebaal og funkler kerubisk og vinterfjernt gennem spindelfine Skove af Staal.
Skønnest er Verden, naar ramt af Nat den vaagner, paa en Gang fattet og vild, og kaster sin Dragt af Tryghed og Døs og hæver sig ung mod Mørke og Ild!
*
Jorden er skorpet af Frost endnu, men Himlen er vaarligt forløst og fri. For Enden af Gaden vandrer et Bjergland af Skyer forbi.
Som blege Troldsole funkler Rudernes Rækker i Skumringens lid. Det lider mod Sengetide, Børnenes Leg bliver voldsom og vild.
Men ind gennem Gadekløften staar Aftenen øde og stor og tyst som uhyre vaskende Vande fra den havgrønne Himmel i Øst.
*
Et Sted bag de mørke Bjerge ligger en solhvid By med gamle mossede Gaarde, hvor Haner galer mod Sky; der er ogsaa Gader og Mennesker og Kirker og Kroer og Træer, men ingen Steder i Verden kan Hanerne gale som dér, og aldrig har Hanegal tonet som den Morgen, jeg kom til den By, og aldrig har Solen skinnet saa hanestolt og saa kry; og gaar end Alverden under, forgjort af Vanvid og Had - o Herre, skaan i din Miskundhed den lille, galende Stad, og lad til evige Tider Lys fra din Herligheds Hal spejle sig lige underfuldt i Hanebrysters Metal og laane de blodfulde Kamme sin glade og grusomme Ild, saa de kan løfte mod Dybet det rødeste Rødt, der er til...
*
Under de søvntunge Tage af Bark og græsgroet Jord laa vi som Børn og længtes mod Sommernatshimlen i Nord; den stod bag Bjerge og Have, unkel og rig og stor, - en Lystaage, svanger med Slummer og med Sol og med duftig Vind – Nat og Dag tvundet sammen i et lykkeligt, gaadefuldt Spind. Ak, hvem der blot kunde sejle i al denne Herlighed ind! l Drømme fulgte vi gysende de duggede, vilde Spor, der førte ad dæmrende Stier mod Soltaagelandet i Nord, hvor Fuglesangen og Livet og evige Skyer bor... vandred med slumrende Munde og med Morgen i knopvarme Sind, og mærked mod lukkede Øjne det svale og vældige Skin, og gennem Haaret den vaagne, ensomme Nattevind.
*
Fyrigt hvirvler sneens dun i den sene dag.
Sådan hvirvler dine år mod deres ende.
En egen bundløs glæde udløser synet af alle disse dalende fnug. Hemmelig glæde, gådefuld henrykkelse vækker dette uophørligt vrimlende mønster.
Endnu en gang nu i den sene dag, endnu en gang før natten kommer fatter du undrende om din skærv af viden, fatter du om den gamle dobbelte gåde der var dit liv:
Selv var du kun et flygtigt hvirvlende fnug på vej mod udslettelsen i et stort og ukendt mørke - og dog: kun for dit øje
tog tingene form og blev til, steg verden stor og varm af intetheden.
Da aner du i snefogets yppige hvide mangfoldighed ansigter med gode munde, vandrende væsener der kommer dig i møde med venlige øjne og åbne arme, kvinder og børn og veloplagte venner, levende og døde men unge alle og med fremtidens sang i blodet.
De er dig selv og du er dem.
Da aner du her ved vejs ende hvor dine spor fyger til den evige begyndelses ansigt. Meget er for sent. Mangt er forspildt. Men alt er endnu i vorden.
Da venter dig her ved vejs ende hvor dine spor fyger til Syvstjernens duggede smil, Mælkevejens åndende bryst.
Da venter dig her ved vejs ende hvor dine spor fyger til - da venter dig hinsides dødelig tid De yderste Dybders nådige moderskød.
Venter dig tingenes kåde fortrolige latter den evigt unge.
Lune, lyse og glædelige hilsner fra RoseMarie
|
|
|
|