1
registreret
(1 usynlig),
14
gæster og
245
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Hej RM..
Her lidt i sommernattens kølige brise, i ro fra bund til kvist. Jeg faldt over Ana Blandianas lille digt her, bogstavelig talt faldt, i hendes envirionment. Da ordene kom på benene, midt i uendeligheden, og så den episke situation lidt an, tænkte jeg som så: hvilken øjesaks, sikke et telegram til livstiden, ja måske så udsøgt et lille nys ville egne sig til poetikkisten her. Så nu sidder det i saksen, velbekomme:
Om landet vi kommer fra -
Lad os tale om landet jeg kommer fra. Jeg kommer fra sommer, det er et skrøbeligt land som ethvert blad, der falder, kan slukke, men himlen er så tung af stjerner at den nogle gange hænger helt nede til jorden og hvis du nærmer dig, kan du høre hvordan græsset leende kilder stjernerne og blomsterne er så mange at de smerter dig øjenhulerne er tørre af sol, og runde sole hænger fra ethvert træ; hvor jeg kommer fra er det kun døden der mangler, der er så megen lykke at man næsten bliver søvnig.
- Ana Blandiana.
I 1969 genudgav Poul Borum så Haralds ”Parole”, næsten 50 år efter en ulykkelig omstændighed, der fik ham til ikke yderligere at udgive ting fra skatkisten, hvilket var synd. Man havde ikke sans for urlydene i Haralds strube, men det fik man så nu – tiden sårer mange anmeldere, i rytmisk rapsodi læges deres sår. Den senere lyrik er samlet under overskriften ,,Katakomb” – arrogante krokofanter tar nu hatten af, godt så; men se lige de her:
Sporvogn –
Blege sørgmodige blide har lidt dybder i havet blåner i hvidt døde fiske gyser grønt i gæller gulnet blod øjne
Durrer og skurrer og dulmer du dig langelig suser en drøm gaderne vandrer et hjerte igennem krysser en stræng alt bedende blod bøjer i lyset tusinde lygter længes du bort fra verden som lider tusinde tusinde er det dig nok
- Harald Landt Momberg (1922).
Prospekt –
Dronning Louises bro kommer stormægtig ilmarscherende de bladløse kastanjetræer nejer ungpigelet rosentrøende Peblingesøen har forladt sig selv og optræder i den astrale verden to linje 7-vogne studerer plakaten fra Det lille teater om det fjærne Østerbro meldes mytteri i husrækkerne per trådløs telefon overbringes sidste bulletin fra Svineryggen vinduerne i Café de la Reine modtager skamløse tilbud fra de ikke helt unge taxamotorvogne
Plakatsøjler forvirrer sig i klammeri med sin egen hat den 2 millimeter høje politibetjent synger Toreadorens sang av Carmen Nørresøgade fyldes i et nu av blodige idéassociationer Sortedamsflådens emiral forhandler N.I.O.G.T.-emblemer fulde af håb banker sporvejsskinnerne på Frederik Jensens dør en del højrearmmanglende personer danner offentligt ,,Forenin- gen 7614” en hidtil uberygtet grønttorvskone har forlokket morgensolen til de utroligste ting i et lille bådehus
Harald Landt Momberg (1922).
Man bliver bare blå i hovedet, uden det mindste Halfdan, han ligger på vindens tunge – og jeg tror mange vil glædes over disse, hans ord:
TILEGNELSE
Der faldt også tårer, der hvor glæden lo. Vi må kende tvivlen For at kunne tro.
Vi kan ikke flygte fra det skøre ler. Det som aldrig brister blomstrer ikke mer.
Vi må altid flygte for at finde hjem. Flugt og savn er brødre. Tilgiv også dem.
Livet stjæler livet. Drømme går i skred. Vi må gennemleve for at leve med. Angsten i vort hjerte. Tvivlen i vor hånd. Alt skal gennemleves for at blive ånd.
Alt vil modnes langsomt. Alt skal genopstå. Livet kommer til os når vi tror derpå.
Livet modnes langsomt. Bristet frø skal gro. Der faldt også tårer, der hvor glæden lo.
Svigter den du elsker? Elsker han dig mer? Vi kan ikke flygte fra det skøre ler!
Vi må gå i mørke for at finde hjem. Mange søger hjemad. Vi må elske dem.
- Halfdan Rasmussen.
VÆRE-DIGTET
O at være en høne, ingen kan finde, hvor er. Gemme sig dybt i en have, pikke et rødhudet bær. O at være en tøjhund, kysse en blankøjet dreng, bo i hans venlige arme, sove sig mæt i hans seng.
O at være et æble, svulme i rigdom og mag. Suge begærligt i stilken, slippe en sensommerdag.
O at være en stodder Stedt på den regnvåde vej. Ensom, fordrukken og sølle. Sådan en stodder er jeg.
- Frank Jæger.
Det var dét, for denne gang - natti.
mvh Simon
|
|
|
|