1
registreret
(1 usynlig),
32
gæster og
1458
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Her lidt lineært rimfrost til gryets sneglehuld, fra ovnens natteklare skær i nætters mulm...
Men lad os ta’ jægeren først – og er det ikke sjovt og smukt? - :
Spark mælkeflasken om. Idag skal vi ha vin og grønne kranse drysset paa vor morgengrød. Ved gavlen staar en dreng og bapper i basun, han kaster vinden frem i foraarsstærke stød.
Nu klør min frosne taa, nu gaar min jægt sin vej, nu kildrer frem et nyt og mere yppigt skæg. Det største under bærer Putte dydigt frem: læg øret til og lyt: vor høne er med æg -
- Frank Jæger. Når man har sagt jæger må man også sige Nielsen, for Morten, den livets trækbasun, har igen slået sig på øjnene mine:
Fordi granaternes nedslag er mer end et nedslag et sted, men blev til et slægtsleds mærke paa ubodelig megen fortræd. Mærket på vores liv som er gået i skred.
- Morten Nielsen.
Jeg stødte på MN’s digt i Heretica, i en diskussion mellem Ole Wiwel og Erik Knudsen i Århus Kunst og Litteraturforening 1952 – som handler om Kunst, etik og religion -, hvor Wivel taler om en fælles tilskyndelse, som dybest nede i sindet slog op og satte dem i bevægelse, hvor ovenstående strofe måtte stå som eksempel.
Og her kommer vi til Wivels ”dødsstød” med livet som afsats, med sin smerteligt klare påskefanfare, der så tidlig en morgenstund næppe kan andet end lede tanken hen på kimet til ’Hvedekorn’, som eksisterer den dag i dag.
Paaske - af Ole Wivel.
1.
Det øde land, det graa land under regnbygerne og fjorden som skraaner, stribet af regn, mellem fattige klinter. Lave huse, knuget af blæsten, baaret af blæsten naar sommeren svulmer og køerne, vaade, tunge af mælk, brøler paa flade marker. Kvinderne bad de aabne vinduer lytter, hører at havet synger højt og vredt, at granskoven lukker sig om sin vilde duft mens de står med aabne øjne uden mænds store hænder på deres bryst, deres skuldre.
Skyer driver under den tordenblaa himmel som røg. Som hastige haarde drømme hvirvler rovfugleparret paa flossede vinger vestpaa. Kaal og korn på markerne visner og vogne gaar i staa. Nu er det stille. Bølgeslaget hører man ikke, bølgerne standser oprejst som sejlende heste hvis hove tøver med at jage imod det faste sand. Det er som om nogen holder vejret nu. Hvad venter han paa? Har han mon glemt os under det mørke solskin?
2.
Før var vi hjemme i skovene. Vi plukkede anemoner Store Bededagsaften imens kirkeklokkerne ringede solen ned. To og to med lyse fletninger i den første skumring eller med aabne kraver gik vi og hørte hinandens stemmer. Eller sommermorgener red vi heste til smeden. Eller vi sad tavse og røg under lindetræet. September. Aften. Barnet laa sommeren lang i sin vogn og saa grene bevæge sig, hørte løvet hviske.
Vi var for rige, for ødsle, glemte at baalet snart ville være nedbrændt, at en flig af vore egne kapper var fænget og at vi selv saa lidt som græs eller spindelvæv skulde overleve. Helt fortabt i denne ydre uvirkelighed gik vi som unge præster og prøvede igen og igen en stump af hymnen, vi vidste hørte til disse ceremonier: kastanjernes lys brændt ned, det høstlige orgel og markens brød og vin delt ud.
3.
Nu flammer august. Det er sent. Lydløst har morild og kornmodskær omspændt vore baade, fyldt af fisk og sejge garn. Havet er stille og sort, vi taler ikke. Vandrer hjem fra havnen til vore huse ad vejen der lyser svagt som en havbund. I stuen hører man uret som tørt siger: dø dø, dø dø, mens kvindens og barnets aandedræt svarer afmægtigt: aa nej, aa nej. Her er alt for varmt. Angsten sveder.
Søvnen er ikke god. I morgen staar som et skinnende lys paa vore lukkede øjne. Drømmende gaar uroligt som hvirvler med fremmede fisk i søvnens tangskov. I morgen skal vi staa op og køre med toget til byen, tynget af ukendt skyld. Vi er ventet der, vi skal gøre regnskab for dette og hint (de mange ting vi har glemt men bli’r mindet om) og vi ved paa forhaand at vores dom er retfærdig. Hanegal.
4.
Ansigter, ansigter overalt omkring mig – vend jeres ansigter bort, vis mig ikke jeres øjne. Mit blik er raadvildt, flakser som en anskudt fugl og flyver fra gadens sten (ingen træer) mod muren, ruderne, svimler naar vældige nejer sig, falder bagover under de drivende skyer. Aa, dette vildnis af larm og disse sene danse omkring forfærdelsens tromme.
Her er slægtens minder skrammel paa lossepladsen, her lever man uden brug for store venlige skabe, lukket om gulnede breve (,,Kære veninde, husker du foraaret 1902”). Aa, I som ikke egner jer til at ældes, ikke egner jer til at dø, I hvis ansigter hæsligt forvrænges af graad og hvis hud er en dansemaske, et livløst læder med øjnenes kul, læbernes blod, haarets frost: se hvem der sidder på hug i mørket omkring jer.
5.
Hver dag tar vi afsked. Lad os ikke skændes i dag, min elskede, som de smaa uberegneligheder. Kom, vi gaar og ser for sidste gang disse maager som flyver i dette solskin og denne blæst. Nu er det paaske. Dødens uge, op- standelsens puppetid. Mød mig i Maj naar sommerfuglen blid og seende flyver med uskyldsstøv på sine vinger. (Aa, det er sandt, jeg glemte at vi skal dø).
Kom elskede, lad os omfavne vore søstre og brødre i deres pjalter (undse dig ikke ved din nøgenhed). Nu er det aften, men gennemsigtigt i mørket. Menneske- skikkelser flimrer saa underligt bort. Se, mørket stiger som vand over deres bleghed. Ja, og nu synker vi selv. Nu gir vi afkald paa de fortrolige ting. Ulegemligheden aabner sig moderligt for os. Form forvandles. Kun vore drømme er haarde som hvedekorn.
--
Det var guldet i morgenstunden, som vistnok har spredt skydække med blomstrende udsigter, og nu sover min kaffe; så lige en hyldest til Ole Wivels digte og hans ”Romance for Valdhorn”, ”Tranedans” & ”Kontrapunkt”, som tilsammen udgør de erindringsmotiver som efterlader én i det spændingsfelt man selv kunne ønske duften af – tilbageblik fødes dog altid siden...
mvh Simon
|
|
|
|