0
registrerede
35
gæster og
1484
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Den Evige Filosofi
|
Hej Thomas.
Når jeg nu igen læser de ord af Rumi, som du citerede:
Your task is not to seek for love, but merely to seek and find all the barriers within yourself that you have built against it. så slår det mig, så enkelt og ligetil han udtrykker sig, men også at ordene har en dybde, som jeg synes, det kan være svært at opfatte - i hvert fald ved første blik.
For hvad er egentlig de indre selvskabte hindringer for kærlighed - og for intuitiv forenende erkendelse?
Det første, jeg kommer i tanker om, er selvopretholdelsesdriften, der vel giver en slags kikkertsyn, som alene fokuserer på egen overlevelse, og som tenderer til at udelukke alt andet, som ikke tjener netop dette formål.
Det er selvfølgelig heldigt, at vi har denne instinktive drift i os, men får den lov at være enerådende, forsvinder jo muligheden for indre harmoni - og muligheden for harmoni mellem individ og "resten af verden".
Er man i en livstruende situation - sult, tørst udefra kommende trusler - er det selvfølgelig ikke harmoni, der står på dagsordenen. Men er man rimeligt tryg, er der jo overskud, og dermed mulighed for, mere end selvhævdende snæversyn.
Det næste, der falder mig ind er fortrængte traumer, som fra det ubevidste styrer os på mange måder - ofte uden at vi ved det. Det er ikke nemt at kende sig selv - og det er nok endnu vanskeligere at elske sig selv 
Men så er muligheden der jo for også at elske "resten af verden" 
M.v.h. Arne.
|
|
|
|