1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Anonym
Emne: Re: Den Evige Filosofi
|
Kære Arne,
Moralen er, at det ikke hjælper at kigge efter svarene udenfor, når de er indeni - og netop det er, hvad yoga i mine øjne handler om.
Jeg er helt enig. Og efter min opfattelse, så er det også forskellen på den eksoteriske og den esoteriske side af religion. Den første leder i dogmer og ritualer, mens den sidste leder i det indre.
... At lede i det indre ... Her er meditation uvurderlig! Meditation vender opmærksomheden indefter og opløser mange af de "knuder", der måtte have eksisteret i systemet længe. Det er min meditationspraksis, der har gjort, at jeg ikke længere har et behov for at deltage i Oles og Simons konfliktlyst og -forsøg. Meditation løfter hele ens væsen. Her følger en skelnen mellem det religiøse og det spirituelle (med udgangspunkt i meditation) - en skelnen jeg godt kunne tænke mig, at Treram fik ind under huden.
"I would say meditation is spiritual, but not religious. Spiritual has to do with actual experience, not mere beliefs; with God as the Ground of Being, not a cosmic Daddy figure; with awakening to one’s true Self, not praying for one’s little self; with the disciplining of awareness, not preachy and churchy moralisms about drinking and smoking and sexing; with Spirit found in everyone’s Heart, not anything done in this or that church." - Ken Wilber
Det er også på den spirituelle side af denne skelnen, jeg mener at finde Michael(?) - håber du vil blande dig, Michael!
Fred, Thomas
|
|
|
|