0
registrerede
20
gæster og
1436
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Den Evige Filosofi
|
Hej Thomas.
Pudsigt nok sidder jeg netop med en bog, jeg vel nærmest af høflighed har anskaffet, fordi et menneske, jeg respekterer meget, har anbefalet den: "YOGA - en vej til balance" af Britt Søndergaard, www.balancen.net, ISBN 978-87-90009-15-1.
Jeg har endnu ikke fået læst den, men allerede på side 3, ser jeg:
Ordet veda kommer oprindeligt fra roden vid, at vide og på den måde stammer samme ord på flere europæiske sprog fra denne samme oprindelse.
Ligesom Jesus bruger lignelser i Bibelen, er vedaerne fyldt med små symbolske historier kaldet nyayas, som hjælper på forståelsen af den dybere sandhed. En af de kendte nyayas handler om menneskets søgen efter nålen i høstakken. Om hvordan vi kigger efter svaret udenfor, selv om det findes indeni. Det lyder sådan her:
En gammel dame sidder indenfor i sit hus og syr. Hun taber sin nål og begynder at lede efter den på gulvet, men da det er meget mørkt går hun udenfor og leder videre. En mand kommer forbi og spørger om, hvad hun leder efter. Hun forklarer, at hun har tabt sin nål, da hun sad og syede. Da han spørger om, hvor hun mistede sin nål, svarer hun indenfor, men at der er for mørkt til at se noget.
Moralen er, at det ikke hjælper at kigge efter svarene udenfor, når de er indeni - og netop det er, hvad yoga i mine øjne handler om. Jeg tror, jeg vil læse videre i den bog 
M.v.h. Arne.
|
|
|
|