0
registrerede
143
gæster og
1441
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Til Zenia
|
Kære Zenia.
Først - min kommentar til Arnes indlæg var ikke møntet på dig, men en generel advarsel mod dette forsøg på at missionere for en bestemt tro. Enhver må tro, hvad han/hun har lyst til, og enhver er velkommen til at fortælle, hvad de tror på. Det blander jeg mig ikke i. Men det er en debatside, og når nogle søger at overtale andre til at antage deres tro, så har enhver anden selvfølgelig ret til at kritisere deres fremgangsmåde, især når de bruger ufine metoder.
Ikoner er afgudsbilleder, og sådanne benytter de katolske former for kristendom sig i stor udstrækning af, lige fra hellige statuer, krucifixer, relikvier som helgeners knogler og "splinter af Jesus kors" til vievand og rosenkranse. Men intet steds i biblen står der, at Jesus ønsker, at mennesker skal tilbede døde afgudsbilleder eller forbinde dem med hans lære.
Jeg ved ikke meget om EKIM, men hvis jeg har forstået det ret, så er det en kristen "instruktionsbog" af psykologen Helen Schucman, der baserer sig på ord og handling. Anbefaler hun nogen form for brug af afgudsbilleder i sit kursus?
Jeg har undersøgt psykologen Alice Millers lære, og den ser ud til at være den diametralt modsatte af Helen Schucmans, specielt hvad tilgivelse angår. Det synes jeg fremgår klart af min kommentar. Jeg ønsker ikke at overtale dig til at tro på noget andet end du gør nu, blot at du skal forstå baggrunden for det, du påvirkes af, så du har et bedre grundlag for at tænke selv.
Verden er fuld af ræve, der gerne vil have fat i hønsene. Jeg vil gerne lære dem at forsvare sig mod rævene, og i modsætning til Arne skjuler jeg ikke mine hensigter.
Jeg har haft lange diskussioner med Møllehave om bibeltolkning, og vi er ikke altid enige. Heller ikke i hans fortolkning af Chaplin filmen, (det er iøvrigt Chaplin, der skiller uret ad med brug af en hammer). Jeg vil snarere fortolke det som, at et menneske kan skade et andet menneskes værdier, men handlingen ødelægger ikke verdens andre ure, og heller ikke ideen om at måle tiden. Når manden får sig et nyt ur, vil han bedre kunne forstå, at et ur er en kompliceret ting, som man ikke skal lade hvem som helst pille ved.
Jeg bruger naturbilleder som baggrund på mine computere. Jeg vil hellere lade mig inspirere af naturens mangfoldighed, end en anden persons fantasi om noget transcendentalt.
Selv må du gøre lige, hvad du har lyst til.
Mvh
Ole Bjørn :o)
|
|
|
|