1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Den Evige Filosofi
|
Hej Thomas.
Ja, du har ret i, at min første Ikón-oplevelse ændrede min opfattelse af, hvad det er at være mig - og åbnede perspektiver, jeg hidtil havde ignoreret - ikke havde haft øje for.
Det var nok et sammentræf af omstændigheder: Roen, stilheden, min livssituation - og så naturligvis Ikónens visuelle budskab i symboler, farver og øvrige kunstneriske udtryk (ka' ikke lige finde bedre ord). Og det samme kunne sikkert ske foran en Buddha-figur, i en moske eller i et hinduistisk tempel - eller i naturen - vel for enhver af os.
Det er jo smerteligt at se sig selv - mon ikke det gælder alle - og det er jo nemmere at "se en anden vej" - f.eks.: Hvad kan jeg bruge verden til?
Alligevel gav det denne frydefulde oplevelse at føle sig en smule mere "ren af hjertet" - og i tilgift lidt anderledes motiveret handlingsmæssigt.
Markus-evangeliets beretning om Jesus' ord om "Enkens skærv" siger ikke noget om, hvordan enken så sig selv, men om hvordan hun handlede. Hun har nok ikke spekuleret på "livets mening" og "det gode liv" - hun har nok bare levet det - ydmyg, "fattig i ånden" og med kærlighed.
(Det er jo også bl.m.a., hvad Aldous Huxley pegede på i 1945 i bogen Den Evige Filosofi)
M.v.h. Arne.
|
|
|
|