1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Den Evige Filosofi
|
Hej Thomas.
Du opfordrede mig her på trosfrihed.dk til at læse Aldous Huxley's bog: Den Evige Filosofi, hvilket umiddelbart vakte min modvilje men jeg husker jo Aldous Huxley fra min ungdom - og bestemt ikke for noget dårligt - så jeg er i gang med at læse den, og jeg oplever stor glæde ved at se, hvor grundigt og omfattende han behandler sit emne, og navnlig også ved at se, hvor tæt mine ret så uklare og famlende tanker, idéer og oplevelser ligger op ad Huxley's helt anderledes gennemtænkte og velfunderede billeder af menneskehedens verden.
Jeg har som nævnt endnu kun læst en mindre del af bogen, så den vil jeg ikke kommentere yderligere i øjeblikket.
I stedet vil jeg søge at nærme mig de to citater, du fremhæver, som skulle være af henholdsvis Jesus Kristus og af Jalal al-Din Rumi. Men jeg indser straks at jeg må holde ved det første:
Salige er de rene af hjertet, for de skal se Gud. Ren af hjertet - ak ja. Det nærmeste jeg nogensinde er kommet en sådan renhed, var, da jeg uvidende og uden særlig hensigt mødte en Kristus Ikón i en kirke i et mennesketomt ortodoks kristent kloster på toppe ef at mindre bjerg i en subtropisk urskov og ikke slap udenom at se mig selv: autoritært opdraget som barn og udstyret med de arveanlæg, som nu engang blev mig til del. Sorgen var bundløs og uendelig,men jeg endte alligevel på en eller anden måde med at komme ud af den lille kirke - og blev ramt af det strålende lys fra solen. Det var en vidunderlig lykkefølelse, tårerne forsvandt - og jeg følte mig ren - men nu må jeg være ærlig og nøjes med at sige: renere end nogensinde før i mit liv (vel bortset fra min nyfødte tilstand, som jeg ikke husker noget om).
Ren af hjertet - ak ja - hvordan bliver man det? 
M.v.h. Arne.
|
|
|
|