1
registreret Arne Thomsen
23
gæster og
181
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Michael
Emne: Re: Bhagavadgita 2009, 2.del
|
Hej Kristian
Jeg har såmænd læst bogen fra ende til anden inklusive noterne, men det kan godt være svært at rumme på én gang især når man samtidig er grundfæstet i en anden oversættelse og skal prøve at sammenligne dem.
For ikke, at der skulle være helt stille fra min side valgte jeg nogle væsentlige vers ud og måske det gik lidt for hurtigt således, at jeg ikke indgående har fået formuleret hvad jeg mener.
Når jeg således skriver en mere udvidet forståelse af dharma-begrebet så er det ikke det, der står i den indledende note jeg umiddelbart henviser til men snarere den anden del, som jeg sammenligner lidt med ordet kald.
Hele den samfundsmæssige del er nødvendig for forståelsen, men når jeg tog fat i netop disse vers er det fordi jeg her, i jeres oversættelse, mistede fornemmelsen for hvad yoga er i sin inderste essens.
Derfor vil jeg over julen tage fat på Recitation 2, 39 -72 idet her står hele denne essens forklaret. Jeg kan læse mig til, at jeg således kommer i selskab med Ghandi og det synes jeg ikke er det værste man kan komme. Jeg vil snarest muligt læse hans eksperimenter med sandheden.
Men nu vil jeg jule den, forberede mig på at forlade min stille og rolige andelslejlighed og i stedet møde al den støj og forvirring, som 4 unger mellem 6 og 9 år kan frembringe.
Du må selv have en god juleaften.
|
|
|
|