1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Jordbær, gud og venskab
|
Hej Tikka. Tillad mig et par ord her i din dialog med Hanskrist: Du skriver afsluttende:
Nå, man siger jo også at venskab med verden er fjendskab med gud, og derfor er sætningen søg først guds rige her passende i forhold til venskab med gud, og det at tá vare på skaberværket, og derved er det kapitalistiske og materialistiske livssyn dødt hvis alle fulgte tilskyndelsen … men kan mennesket blive enige om en fælles gud? Min kommentar: Så vidt jeg kan se, er der intet, der tyder på at vi mennesker kan blive enige om en fælles Gud. Lige siden shamanismen for mindst 40.000 år siden var noget nær global, og man dér blot talte om "åndeverdenen", har det jo vrimlet med menneskelignende guder - fortrinsvis af hankøn - men dog også i matriarkater (f.eks. da kvinderne i Lilleasiens jæger/fiskersamfund fandt ud af at så og høste) kunne være af hunkøn.
Hvorfor guder skal ligne mennesker, er der sikkert mange forklaringer på, men for mig forekommer dette at være et primitivt menneske-centreret livssyn, hvor det eneste væsentlige, vi mennesker kan få øje på, er: os selv 
Hvis vi åbnede øjnene lidt, eksisterer der jo faktisk også andet her i verden end mennesker, og biologisk set er vi jo blot én art blandt mange andre på en planet i et solsystem i universet - som der måske endda er flere af.
Vi ved ikke, hvordan det er gået til, at verden er - og vi ved heller ikke hvad verden er.
De guder, der tros på, har vi jo ingen viden om.
Det er vel det nærmeste, vi mennesker kunne komme indbyrdes enighed - og selv dét kan jo nok blive ret så svært.
Men skulle vi nå så langt, ville næste skridt vel være at respektere hinandens tro - så længe den ikke skader andre
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed
|
|
|
|