1
registreret Arne Thomsen
12
gæster og
79
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: ”Den fuldkomne helhed”
|
Lægprædikanten skr.: ”Huxleys bog Den Evige Filosofi finder jeg inspirerende - om end jeg ikke er tilhænger af, at han bruger ordene "Gud" og "guddommelig" - fordi de efter min mening er for små…”.
- At mene, at ordet gud er for ”lille” et ord, er selvfølgelig endnu en omgang vås, der i sagens bare natur skal ophøje forestillingen om en af flere guddommelige entiteter til den mystik der jo i forvejen helt har erobret lægprædikantens tankeunivers. Man ser samme forestilling hos Somo, der jo næsten ikke ka få ordet gud i sin mund, og netop fordi han ligesom lægprædikanten bare ophøjer sine forestillinger om guden til noget for mennesket uforklarligt.
Men det er jo kun hvad man må forvente sig fra stærkt religiøse troende, men naturligvis ikke fra en forfatter som Huxley, der til trods for stærke kristne påvirkninger i et (dengang) galehus som Eton, læste og udviklede sig til at blive en blandt mange andre storartede engelske forfattere, men altså voksede op med en langt alvorligere religiøs galskab end hvad fx lægprædikanten har måttet slås med - og tillige bare fejlfortolker Huxleys forestillinger om agnosticismen som en svag religiøs tro, men ikke som en svag ateisme. Hertil kommer så, at agnosticismen som forklaring betragtet jo er et makværk af sløsede betragtninger, en slags niche, hvor en troende med rod i sit trosforhold så kan sidde og opsummere trosindholdet for sandsynlighed og egentlig sandhedsværdi, ku’ man muligvis sige.
Jeg er en af dem der husker hvordan lægprædikanten ligeledes forsøgte at flytte begrebet ’sandhed’ ud af selve sproget, for netop at anbringe begrebet i nærheden af sine forestillinger om det univers han forestiller sig er lige så uforklarlig som guden hans. Men også dette hører bare med til hvad man må forvente sig, i det der bare er tale om ganske almindeligt tankerod, hvorfra man selvfølgelig ikke kan forvente sig klare tanker der beskriver noget sandsynligt omkring os. Den slags forventninger ku’ man derimod stille til forfatteren Aldous Huxley, som er en helt anden boldgade af ord og tanker…;)
mvh Simon
|
|
|
|