annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15941211
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2404944
Et andet syn 2008064
Åndelig Føde 1624589
Jesu ord 1536995
Galleri
Folkemødet 2013
Hvem er online?
0 registrerede 49 gæster og 178 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: ”Den fuldkomne helhed”

Hej Tikka.

Du skriver:
Citat:
Som jeg forstår det, handler tråden om dig og din meditationsoplevelse.

Du mener, du gennem følelsen i meditationssituationen lærer dig selv at kende ved at fokusere på vejrtrækningen så forstyrrende tanker og andet for denne proces udelukkes.

Hvad du lærer, om dig selv er ikke tema, men du inddrager, at det billede af digselv du i meditationen får, skal du lære at acceptere.
Mit svar:
Emnet - for mig - i denne tråd er menneskers evne til at opleve den fuldkomne enhed (kan man måske kalde det), at jeg'et og universet smelter sammen, som jeg i mit første indlæg formulerede sådan:
Citat:
Alligevel tror jeg, at måske de fleste af os – måske vi alle – har en vag fornemmelse af – eller anelse om – hvad man måske kunne kalde: tilværelsens og verdens fuldkomne helhed - nogle vil måske endda – i stedet for ordet helhed bruge ordet hellighed i dette ords oprindelige betydning: hel, uskadet, sund.

Nogle oplever dette meget stærkt: mystikerne, og mon ikke vi her kan medregne mennesker som Abraham, Moses, Jesus, Muhammed, Siddhartha Gautama (Buddha) og mange, mange andre – i alle verdensdele – plus alle dem, der holder deres oplevelser af mystik for sig selv.
og hvor jeg citerede ateisten Sam Harris med dette:
Citat:
It is remarkable how much we, as a culture, invest in the fitness of the body and how little, by and large, in the fitness of the spirit and the psyche — which is essentially what meditation provides.

Jeg forstår så, at du ikke har haft gavn af meditation, og så er din skepsis jo meget forståelig.

Men også danskeren Jes Bertelsen mener jo, at meditation kan være værdifuld.

En af hans meditations-teknikker, hvor han bruger chakrerne, og som jeg læste om i en af hans bøger, har jeg haft glæde af.

Billedet er de 7 chakrer med Hjertet i centrum, omgivet af Solar plexus og Hals (dér, hvor vi bliver ramt og der, hvor vi giver igen), som igen er omgiver af mavens Hara (lyst og nydelse) samt Pineal (hjernens personlighed) og som igen er omgivet af Rod (jordforbindelse) og Krone (mod himlen).

Fremgangsmåden er så, at man starter med at ånde ind gennem Hals og Solar plexus samtidig, og ånder ud gennem hjertechakret.
Her man gjort det vellykket mindst tre gange, kan man gå videre til næste lag, hvor man ånder ind gennem Hara og Pineal og ud gennem Hjerte - og når det er fuldført, ånder ind gennem Rod og Krone.

Det er jo - meget groft taget - harmoni mellem input og output i det nære, derefter harmoni mellem lyst og forstand - og endelig harmoni mellem himmel og jord.

Lykkes man i alle tre lag, er det en skøn oplevelse (det er det i hvert fald for mig), som jeg ikke kan beskrive.

Jeg kunne ønske dig, at du bare mindst én gang lykkedes med en meditation, som den her beskrevne - eller en lignende.
Da ville dine skeptiske ord sidst i dit indlæg nok se noget lysere ud.

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
20/05/2024 13:44
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Problemer med jernbanebomme langs den jy..
20/05/2024 22:10
Iran holder præsidentvalg den 28. juni
20/05/2024 21:12
Netanyahu kalder ønske om ICC-anholdels..
20/05/2024 20:39
Brandfolk på vej med færgen til krafti..
20/05/2024 20:22
Irans tidligere udenrigsminister skyder ..
20/05/2024 19:19
Nyheder fra Religion.dk