annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15941211
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2404944
Et andet syn 2008064
Åndelig Føde 1624589
Jesu ord 1536995
Galleri
Nørresundby Rødhus
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 46 gæster og 151 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Tikka
Emne: Re: ”Den fuldkomne helhed”


Som jeg forstår det, handler tråden om dig og din meditationsoplevelse.

Du mener, du gennem følelsen i meditationssituationen lærer dig selv at kende ved at fokusere på vejrtrækningen så forstyrrende tanker og andet for denne proces udelukkes.

Hvad du lærer, om dig selv er ikke tema, men du inddrager, at det billede af digselv du i meditationen får, skal du lære at acceptere.

Så langt, så godt … (håber jeg) smiler

Videre "ud af denne vej" … derude "for enden" … eller mere rigtigt sagt i en meditations sammenhæng … videre "op ad denne vej" i ønsket om forening med universet "den fuldkomne helhed" som du i din meditation i få øjeblikke intuitiv har anet, og som du også kalder tråden, beskriver du at denne fuldkomne helhed består af, en "varig sindsligevægt, klarhed, og vilkårsløs medfølelse"

Alt dette mener du kan foregå uden tankens tilstedeværelse, da du mener, din bevidstheds opmærksomhed i din meditation er tanketom.

Dette betvivler jeg, da jeg stort set hele mit liv har arbejdet med min bevidsthed, tanker og følelser både alene og med/ved andres vejleding … og ja også meditationer og diverse teknikker.

Hvilke erfaringer jeg personligt har haft og mine eventuelle sympatier for og eller imod meditation/mindfulness, ser jeg ikke som relevant for, hvordan du oplever din meditation som beskrevet i denne tråd; som jeg syntes, du har yderst svært ved at forklare, når jeg spørger ind til det, hvilke undre mig, da jeg oplever, du besidder langt større ordforråd og bedre formuleringsevne end jeg.

… men at du også oplever, jeg ikke er nysgerrig, mener jeg er forkert, da jeg nu i flere indlæg har forsøgt at sætte mig ind i og forstå, det du skriver om din meditations oplevelse.

¨¨¨¨

Arne: Dine ord om, at meditative berigelser ikke kan vides om de holder i den virkelige verden, viser, at du ikke har indset, at berigelsen er i en selv - i forholdet til omverdenen.
Dét er i hvert fald, hvad jeg har erfaret - i mindre format, men dog!


Joe, jeg ved godt man kan berige sig selv med billeder og tanker som man har tilegnet sig på forskellig vis, og som for at blive mere end blot en tanke skal gentages så man tror på at dette er en del af én selv.

Men når det ønskede, der længes efter at opnå, og som du blot har anet intuitivt i få øjeblikke i din meditation som en "varig sindsligevægt, klarhed, og vilkårsløs medfølelse" og som jeg forstår beriger dig i hverdagen, så kan jeg garantere dig for, det ikke holder i den virkelige verden, når det prøves.
Det er jo kun et billede, og ikke egenskaber du har tilegnet dig.

Hvis du ønsker nævnte kvaliteter står det på hårdt arbejde, hvor du først må definere hvad disse ord betyder/indeholder og gennem dit samvær med medmennesket i med og modspil ændre dig så disse egenskaber erhverves.

Gør du ikke dette, lever du blot på en indbildt drøm, om noget som du ikke er andet end i tankerne, men som længslen drager dig imod.

¨¨¨¨

Har jeg husket det hele? … ellers må du sige til.

Joe … det skulle lige være, du også skulle tænke over hvad dine følelser og intuitive oplevelser består af, da disse ikke er kommet "ud af ingenting."


¨¨¨¨

Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
20/05/2024 13:44
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Irans tidligere udenrigsminister skyder ..
20/05/2024 19:19
Biden kalder ICC-anklagers ønske om Net..
20/05/2024 19:03
Michael Cohen erkender at have stjålet ..
20/05/2024 18:37
Israels præsident angriber ICC efter h..
20/05/2024 16:55
Skib endelig på vej i havn efter brokol..
20/05/2024 16:31
Nyheder fra Religion.dk