annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15941211
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2404944
Et andet syn 2008064
Åndelig Føde 1624589
Jesu ord 1536995
Galleri
Folkemødet 2013
Hvem er online?
0 registrerede 49 gæster og 178 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: ”Den fuldkomne helhed”

Hej Tikka.

Når jeg læser dit seneste indlæg her, får jeg det indtryk, at du hverken har nysgerrighed eller sympati for meditation og mindfulness - snarere antipati og afvisning.

Det er jo en ærlig sag - ligesom det er, at det er modsat for mig - men det bekymrer mig, at jeg frustrerer dig, og det ved jeg ikke, hvordan jeg bedst forholder mig til.

Hvordan man end forholder sig til at mange hundrede millioner af mennesker i tusindvis af år har mediteret, så er meditation jo altså noget, der eksisterer i vi menneskers verden, og som vi i den vestlige verden også har taget til os i form af mindfulness.

Det er vist ret klart, at dette ikke er noget, du selv har erfaringer med, og at du udtaler dig alene ud fra den tilgængelige viden herom, du har fundet.

Eller tager jeg fejl?
Har du selv erfaringer med meditation?

Når du skriver:
Citat:
Derved er meditationen ikke tanketom, når der fokuseres på vejrtrækningen, ligesom registreringen af "den umiddelbare oplevelse" også sker gennem hjernen/tanken.
så fastholder du jo et standpunkt - især om tænkning i forhold til følelse, fornemmelse og intuition - som er i strid med nutidens psykologi.
Det skal ingen naturligvis hindre dig i, men det vanskeliggør jo kommunikationen, når der ikke er samme indhold i de begreber, vi benytter.

Dét, at du ophøjet tænkningen til noget overordnet, som åbenbart skal rumme de tre andre psykiske aktiviteter, er det noget, du selv er nået frem til, eller er det noget, du har fundet belæg for i den psykiske forskning?

Jeg bliver noget forvirret, når du alligevel skriver:
Citat:
I meditationen er der ikke rum for eftertanken eller andet forstyrrende.
hvilket jeg er helt enig med dig i.

Men så skriver du efterfølgende:
Citat:
Indstiller man sit fokus på noget konkret eksempelvis fred, chakra, farver manipulere man sig selv hen i de tankebaner/billeder man mediterer på, når man har lært vejrtrækningens kunst, og det at slippe tanketyranniet.
"tankebaner/billeder" og "tanketyranniet" - dét kan jeg ikke få til at hænge sammen.

Dine ord om, at meditative berigelser ikke kan vides om de holder i den virkelige verden, viser, at du ikke har indset, at berigelsen er i en selv - i forholdet til omverdenen.
Dét er i hvert fald, hvad jeg har erfaret - i mindre format, men dog!

Og hvad shamaner angår, nævnte jeg dem, fordi de i så mange tusinde år også har brugt - og stadig bruger - meditation - om end på en anden måde.

(Her kunne det måske være fristende også at inddrage, hvad der kan opnås gennem hypnose - men det lader jeg foreløbig ligge blinker )

Har jeg ret i, at du ikke har erfaringer med og ej heller har sympati for meditation/mindfulness?

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
20/05/2024 13:44
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Problemer med jernbanebomme langs den jy..
20/05/2024 22:10
Iran holder præsidentvalg den 28. juni
20/05/2024 21:12
Netanyahu kalder ønske om ICC-anholdels..
20/05/2024 20:39
Brandfolk på vej med færgen til krafti..
20/05/2024 20:22
Irans tidligere udenrigsminister skyder ..
20/05/2024 19:19
Nyheder fra Religion.dk