1
registreret Arne Thomsen
12
gæster og
79
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Kapitel 1 - kristendommens grundmotiv...
|
Hej Tikka og Jan ABC
Jeg læste det hele fra side 41 til 70 i forgårs i et hug og jeg må have haft klæbehjerne den dag for alt det principielle vigtige stod klart for mig efter endt læsning.
Meget af tiden var jeg endda enig med ham og det tror jeg de fleste universitets uddannede teologer og præster også er - hvis vi ser bort fra en afgørende pointe fra hans side som netop gør at forskellen på hans position (og uden tvivl VML også deres position og dermed nok også din position Jan ABC). Men mere om det lidt senere her.
Der hvor jeg og alle teologer og præster var enige med ham i mange ting nævner han ikke at disse tanker om kærlighed og mennesket stammer fra Paulus. Der hvor det gik helt galt for Lau Sander Esbensen var da han fremhævede Markion og roste Markion for at hævde at Nye Testamentes Gud var forskelligt fra Gamle Testamentes Gud, der nævnte han ikke med et eneste ord at Markion bliver betragtet som paulinist eller meget stor beundrer og fan af Paulus. Ja ofte siger teologerne bare kort at Markion vil erstatte Nye Testamente med kun Paulus Brevene - fordi her fremgår det tydeligst at Jesus Kristi Gud Fader som Paulus nævner overalt i sine breve og beskriver hvordan er i sin kærlighed til os mennesker er meget meget forskellig fra Gamle Testamentes Gud og Gudsforståelse. Jeg er rystet over at Lau Sander Esbensen ikke nævner dette. Alle med lidt forstand på det her ved at Markion er paulinist - kæmpe fan og beundrer af Paulus.
Jeg tror både Tikka og Jan ABC kender svaret? Cherry Picking - man plukker (picking) selvfølgelig kun de få citater fra ens modstander, her Paulus, som man ikke bryder sig om (hvor man mener at have en anklage sag) og alle de mange mange andre steder hvor ens modstander siger noget andet og måske endda det samme som en selv ja der nævner man ham ikke. Det samme har Tikka gjort og Arne og Christian Braad Thomsen og tusindvis af andre LSE og VML.
Man ønsker ikke et nuanceret syn på den mand (Paulus) der skal slagtes i kapitel 2.
Markion var en kristen skibsreder fra Sinope ved Lilleasiens Sortehavskyst, som inden for de første årtier af 100-tallet dannede sig sin egen forståelse af Kristus-troen, hvor han forstod sig selv som ægte discipel af apostlen Paulus. Markion skabte sin egen "bibel" hvorfor han rensede ud i Nye Testamente og med den udrensning endte Markion med en ny skriftsamling, Apostolokon, der bestod af ti breve af Paulus, samt et renset Lukasevangelium, euangelion. Udeladt af Paulus var 'Pastoralbrevene': Første og Andet Brev til Timotheos og Brevet til Titus. (tihi disse er også falske Paulus Breve)
Denne skarpe skelnen mellem lov og evangelium mente Markion at kunne læse hos Paulus,
Meget mere kunne siges om Markion - for han har mange interessante tanker (men det fører alt for vidt her at komme ind på de) - men selvfølgelig som skibsreder han forstår Paulus. Folk der er tilknyttet erhvervslivet og et håndværk forstår Paulus - fordi Paulus til trods han er akademiker aldrig bliver intellektuel og teoretisk fortænkt og spekulativ som fx LSE.
💕💌💘💌💕
Ellers er det principielle vigtige fra side 41 til side 70 vi skal tage stilling til følgende:
Efterfølgende er en beskrivelse det Guds Nådes Værk - Guds Kærlighed Kristus som Lau Sander Esbensen ikke vil have med at gøre - han påstår at mennesket ikke behøver Gud på den måde som beskrives her:
Et menneske kan ikke rumme Gud - hvorfor Jesus ikke kan være Gud - men Gud kan rumme alle også Jesus. Hvorfor Gud kan komme til os som Guds Kærlighed Kristus ind i verden ved mennesket Jesus - der gør alting nyt i verden - med sin tilgivelse vore synder og gøren os fri af Loven og dens Bogstaver der fører til synd og død -og istedet for flytte os over i den Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ved Helligåndens Nye Liv der gør os levende HELbreder os Forløser og Frelser os - gør os levende og stående fejlfri for Gud og GUDS ANSIGT iklædt hele Guds Herlighed "i Kristus" af det uskabte SKABENDE LYS - det LYS i verden vi som kirke og kristne ikke altid skal sætte under en skæppe. Men som "iklædte Kristus" vi skal LYSE og VIDNE om Guds Rigets Begyndelse her i verden.
Lau Sander Esbensen vil ikke tage imod Gud i Kristus Jesus som vi kristne gør det (beskrevet med fede typer ovenfor) - han (og VML) mener at være født med evnerne til at leve op til Jesus som blot den strengeste kærlighedens Nye Moralske Lov Budbringer fra Gud. Mere saft og kraft er der ikke i det Jesus bringer i spil i verden ifølge jer.
Hvorfor I selvfølgelig kommer til at stå i et alvorligt modsætningsforhold til HansKrist og ja alle kristne i verden.
Altså skænderierne og diskussionerne og uenighederne med Lau Sander Esbensen og VML går på at LSE mener Jesus blot er den strengeste kærlighedens Nye Moralske Lov Budbringer fra Gud.
Gud har ifølge LSE og VML ikke grebet ind i verden og i vi menneskers liv gennem Jesus. Vi kristne siger, det har Gud og derfor vi siger Jesus er Kristus og han er OPSTÅET hvilket betyder at den virkelighed med Gud Jesus bringer i spil i verden (i kraft af Gud) forbliver i verden som en mulighed ved Helligånden - nemlig kan vi som Paulus på vej til Damaskus møde den virkelighed med Gud Jesus (i kraft af Gud) bragte i spil i verden - dette evangelium kan formuleres på flere forskellige måder - men "Begivenheden Kristus" eller "Begivenheden Guds Kærlighed Kristus" kaldes dette møde med Gud i Kristus Jesus:
Begivenheden Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os.
Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne samfund menigheder og Kirken.
Begivenheden Guds Kærlighed ind i verden ved mennesket Jesus - der gør alting nyt i verden - med sin tilgivelse vore synder og gøren os fri af Loven og dens Bogstaver der fører til synd og død - og istedet for flytte os over i den Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter (omskæres vi i hjertet med Guds Kærlighed (et nyt forandret hjerte)) ved Helligåndens Nye Liv der gør os levende; HELbreder os og Forløser og Frelse.
Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: den Jesus "Søn Fader" JEG'DU dialogiske samtalende bøns virkelighed med Gud Fader igennem Helligånden.
Begivenheden Guds Kærlighed Kristus er også beskrevet utallige gange i Paulus's Breve - her to eksempler:
Altså kender vi fra nu af ingen rent menneskeligt. Og selv om vi har kendt Kristus rent menneskeligt, så gør vi det nu ikke længere. Altså: Er nogen i Kristus, er han en ny skabning. Det gamle er forbi, se, noget nyt er blevet til! Men alt dette skyldes Gud, som forligte os med sig selv ved Kristus og gav os forligelsens tjeneste, for det var Gud, der i Kristus forligte verden med sig selv og ikke tilregnede dem deres overtrædelser - deres synder. 2 Kor 5.
Efeserbrevet 3:
Derfor bøjer jeg mine knæ for Faderen, efter hvem hvert fædrenehus i himlene og på jorden har navn, og beder om, at han i sin herligheds rigdom med kraft vil give jer at styrkes i det indre menneske ved hans ånd, at Kristus ved troen må bo i jeres hjerter og I være rodfæstede og grundfæstede i kærlighed, så at I sammen med alle de hellige får styrke til at fatte, hvor stor bredden og længden og højden og dybden er, og til at kende Kristi kærlighed, som overgår al erkendelse, så I fyldes, til hele Guds fylde nås.
Ham, som formår med sin kraft, der virker i os, at gøre langt ud over alt, hvad vi beder om eller forstår, ham være ære i kirken og i Kristus Jesus i alle slægtled i evighedernes evighed! Amen.
Mange Kærlige hilsner HansKrist
PS:
pis og lort før virkede farver når jeg lavede koden og der skarpe parenteser - nu gør det pludselig ikke mere - underligt
|
|
|
|