1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Kapitel 1 - kristendommens grundmotiv...
|
Ej andet fra dit rige har draget dig herned end din den uden lige grundløse kærlighed.
Inkarnationen udspringer af “dit rige”, som er Jesus’ himmelske fars rige, Gudsriget, og drivkraften er den guddommelige kærlighedsmagt, som er uden begrænsning og uden anden forklaring eller motivering end sit eget væsen, med andre ord: “grundløs”.
Et særligt udtryk for denne trofasthed er pagten. Med inkarnationen bliver pagten fornyet og forstærket, og det sker i en sådan grad, at der – som vi også kommer ind på senere – er tale om en ny pagt, ikke fastlåst i bogstaver, men Åndens nye, levendegørende pagt (2 Kor 3,6).
Det er Guds skabende ånd, der nu er legemliggjort, så en ny tilstand er oprettet.
Det Nye Testamente handler om et nyskabende, omkalfatrende gennembrud af gudsnærvær, knyttet til Jesus
fra Johannes Værge "Kristus Begivenheden"
alt dette så enkle og smukke mangler jeg hos Lau Sander Esbensen
jeg kan ikke mærke virkeligheden med gud hos LSE han vil have mig ind i sit hoved, ind i sine tanker (ind i spekulation og grublerier og ofte farer han selv vild i sine egne tanker), men han vil ikke føre mig til Gud i Guds Kærlighed Kristus der jo er udgydt i mit hjerte ved Helligånden der er givet mig.
Men bogen GK er glimrende da der er så mange der tænker som Lau Sander Esbensen - new age miljøet er fyldt med folk der tænker som han gør.
om brud og kontinuitet hos Johannes Værge:
I evangelierne, pointeret med de mange skrifthenvisninger i Matthæusevangeliet og særlig klart udarbejdet i Lukasevangeliet og dets fortsættelse i Apostlenes Gerninger, lægges der tilsvarende vægt på rødderne tilbage i den pagt, som de jødiske skrifter vidner om. Men samtidig kaldes det, der er iværksat i kraft af Jesus, for en ny pagt.
Et sigende eksempel på, at det nye har rod i det gamle, men samtidig sprænger begrænsninger i den gamle pagt, ser vi i Lukasevangeliet i gengivelsen af, hvordan Jesus i indledningen af sit offentlige virke taler i Nazarets synagoge. Han bliver rakt Esajas’ Bog og finder indledningen til kapitel 61 om at have ånden over sig, være salvet og sendt med godt budskab til fattige, frigivelse for fanger, syn til blinde og frihed til undertrykte. Det følgende vers i profetskriftet sammenfatter dette budskab som udråbelse af “et nådeår fra Herren og en hævndag fra vor Gud”. Men Jesus standser oplæsningen efter ordene om “et nådeår fra Herren”, bryder simpelthen versets sammenhæng, udelader proklamationen om hævn. Det er ingen tilfældighed. Vi ser, at Jesus konsekvent undlader alle udsagn om hævn, når han citerer fra den gamle pagts skrifter. Den nye pagt giver ikke plads for guddommelig hævn. Menneskene fejler, men mødes nu af tilgivelse, ikke af hævn. Allerede profeten Jeremias varslede en ny, anderledes pagt med en lov lagt i hjerterne, ikke på stentavler, med nyt, anderledes tilegnet kendskab til Guds vilje: “Der skal komme dage, siger Herren, da jeg slutter en ny pagt (…) Jeg tilgiver deres skyld og husker ikke længere på deres synd” (Jer 31,31-34).
så om brud og kontinuitet bruger Lau Sander Esbensen den samme argumentation som Johannes Værge, så ikke noget nyt her
|
|
|
|