1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Kapitel 1 - kristendommens grundmotiv...
|
Mit svar under brud og kontinuitet blev lidt knudret og uklart - her er det gjort bedre:
Mit svar:
alt det LSE argumenterer for ovenfor findes endnu tydeligere hos Paulus. Ja hvor tydeligt er det hos Paulus, jo så udtalt tydeligt at Markion (1)* der mente at Nye Testamentes Jesus Kristi Gud Fader umuligt kunne være Gamle Testamentes Gud han ville at Nye Testamente kun skulle indeholde Paulus Brevene da de på mest overbevisende måde demonstrerede at der ikke var tale om at den Gud man møder i det Gamle Testamente kunne være Jesus Kristi Gud Fader som vi møder i Nye Testamente hos Paulus.
(1)*:
Markion eller Marcion (ca. 85 – 160) var en teolog og filosof og Skibsreder fra Sinope ved Sortehavet. Han fik stor betydning for den tidlige kristendom ved at afvise guddommen beskrevet i de jødiske skrifter og den hebraiske Bibel, og i stedet udnævne Jesu far som den sande Gud.
Man mener ud fra modstandernes omtale at kunne rekonstruere et skrift af Markion, Antithesis, hvori han behandler modsætningen mellem lov og evangelium; en modsætning han brugte til at udrense gammelt jødisk materiale i de skrifter, samtiden og han havde til rådighed. Med den udrensning endte Markion med en ny skriftsamling, Apostolokon, der bestod af ti breve af Paulus, samt et renset Lukasevangelium, euangelion.
Denne skarpe skelnen mellem lov og evangelium mente Markion at kunne læse hos Paulus,
Så hvis Lau Sander Esbensen mener at der skal siges fra overfor Gamle Testamentes Gud fordi Gud her fremstilles utallige steder meget forskelligt fra Jesus Kristi Gud Fader - så af alle er det da Paulus han kan finde støtte for dette synspunkt - nøjagtig som Markion gjorde det.
|
|
|
|