1
registreret
(1 usynlig),
32
gæster og
1458
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Kritikkens præmisser
|
Hold da op Jan ABC - imponerende hvor dybtgående du studerer. Du går virkelig dybt ind i stoffet. RESPEKT 👍👍
GK side 17:
De (teologerne) vil have lov til at inkludere påstande, som ikke kan beskrive noget, der er sket i virkeligheden, men ikke desto mindre hævdes at være foregået og skelner dermed ikke mellem den slags ikke-rationelle fænomener, der er hinsides vores forståelse, og den slags der er hinsides enhver forståelse. De taler om noget antirationelt, dvs. begivenheder og fænomener, der er principielt uforståelige
Nej nej siger jeg (selv om jeg jo ikke kan tale på alle teologernes vegne).
Det er ikke teologerne der blander noget antirationelt i deres kristne forkyndelse og det kristne evangelium.
Men det må jo være Lau Sander Esbensen og VML der hævder det religiøse spirituelle bunder i objektive forhold udenfor den troende selv og skyldes en både overnaturlig og oversanselig virkelighed - der eksisterer parallelt med den vores virkelighed som vores eksistens bringer os i kontakt med -- der ender ud i antirationelle forklaringer eller også er deres religiøse verdensforklaring blot et opdigtet logisk system.
Men det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET hører ikke hjemme i en religiøs verdensforklaring ovenikøbet som et logisk system.
Det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET er EKSISTENTIELT - og vores eksistens kan ikke puttes ind i et overnaturligt og oversanseligt logisk sammenhængende system tilhørende en anden virkelighed end den virkelighed vores eksistens er uløseligt forbundet med.
Der findes en og kun en virkelighed - der findes ikke en religiøs verdensforklaring ud fra en alternativ virkelighed eller en parallel virkelighed.
Det religiøse spirituelle fordobler ikke virkeligheden - i så fald er det noget overtroisk bras vi skal holde os langt væk fra.
aldrig må det religiøse spirituelle angå en faktisk eksisterende virkelighed uden for den søgende selv - eller en oversanselig overnaturlig anden virkelighed end vores eksistens beror på - men det må angå:
a): uerkendte og ubevidste antropo'kosmiske holistiske sammenhænge af ressonans og synergi vi står i gennem vores i verden værens - i naturen værens - eksistens og
b): uerkendte og ubevidste evolutionsbiologiske fylogenetiske essentielle genetiske arvemæssige sammenhænge vi endnu ikke via vores ontologiske eksistentielle personlighedsudvikling som mennesker er kommet i kontakt med.
the "Infra Lutheranum" -- namely, the view that the finite is capable of the infinite and consequently that in Christ there is a mutual in-dwelling of the two natures. This difference means that on Lutheran ground the vision of the presence of the infinite in everything finite is theologically affirmed. Paul Tillich.
At se verden i et sandkorn og en himmel i en kornblomst holde uendeligheden i hånden og evigheden fast i en time". - William Blake.
To see a World in a Grain of Sand. And a Heaven in a Wild Flower. Hold Infinity in the palm of your hand. And Eternity in an hour. William Blake.
Virkeligheden er ikke inddelt i niveauer (højere og lavere) men er multidimensionelt det vil sige at alle dimensioner (uorganisk organisk biologisk dyreliv menneskelivet det psykiske og bevidsthedslivet og det åndelige) er tilstede i mennesket på samme tid. Dog er det vores center Chakra der råder over det åndelige - hvorfor alle Guds Ånds religiøse Ekstatiske åbenbaringer er en central akt - der rammer hele mennesket i dets Center Cor Hjertet - i vores eksistens og ikke kun er en bevidstheds oplevelse.
” I mennesket er intet ”blot biologisk” eller ”blot åndeligt”. Hver eneste celle i menneskets krop participerer i menneskets frihed og åndelighed.” Paul Tillich; Mod Til Livet.
Thinking pervades all the spiritual activities of man. Man would not be spiritual without words, thoughts, concepts. This is especially true in religion, the all-embracing function of man’s spiritual life. Paul Tillich; Systematic Theology, bd 1, side 18.
|
|
|
|